24 maart 2022

Bijdrage duidingsdebat verkiezingen maart 2022

Juist in deze tijd van oorlog realiseren we ons dat we in een vrij land leven en in een democratie. We mogen heel blij en dankbaar zijn dat we in vrijheid mogen stemmen.

Lage opkomst

Jammer dat de opkomst zo laag was. We zullen met zijn allen moeten nadenken over de oorzaak van het wegblijven van kiezers en over hoe we inwoners weer meer betrokken kunnen maken bij de politiek.

Uitslag

Hierbij wil het CDA alle medewerkers van de gemeente en alle vrijwilligers die de verkiezingen in goede banen hebben geleid bedanken voor het vele werk dat ze hebben verricht.

En natuurlijk feliciteert het CDA de PCW met hun mooie verkiezingsuitslag.De partijen die nu in het college zitten hebben hun zetels behouden dan wel winst geboekt.

Dankbaar en blij zijn we met de uitslag voor het CDA. Terwijl landelijk het CDA behoorlijk wat zetels is kwijtgeraakt, winnen wij er 1 bij. 'Het wonder van Waddinxveen' zou ik het willen noemen.

Waaraan hebben wij deze zetelwinst te danken? Na de crisis anderhalf jaar geleden hebben wij de verantwoordelijkheid genomen door deel te nemen aan het college. Het coalitieakkoord van het vorige college is uitgevoerd en een deel van de wensen van alle partijen is ook nog verwezenlijkt.

Wat het CDA betreft gaan we de komende vier jaar aan de slag als een partij die middenin de Waddinxveense samenleving staat, die net als de laatste anderhalf jaar duaal politiek blijft bedrijven, zich sterk blijft profileren op m.n. woningbouw en heldere taal blijft spreken. We gaan aan de slag met een goed programma en een divers team.

Hoe nu verder?

Inhoud

De verkiezingsprogramma’s lijken geen grote verschillen te bevatten. Dat zou er op duiden dat met iedereen een coalitie te vormen moet zijn. Mogelijk met de een wat makkelijker dan de andere.

Coalitie

Er zijn verschillende combinatiemogelijkheden. Daarbij zal gekeken moeten worden in welke combinatie we het meest van onze punten uit het verkiezingsprogramma kunnen verwezenlijken.

Gezien de verkiezingsuitslag ligt het voor de hand dat bij in het vervolgproces ook het CDA een belangrijke rol speelt. Wij willen graag weer de verantwoordelijkheid nemen om te besturen.

Bemensing

Bij de coalitievorming gaat het ook om een goed college en dus om goede wethouders. Naast hun inhoudelijke kwaliteiten vindt het  CDA de competentie ‘van goed kunnen samenwerken’ van groot belang.

Tot slot

Het CDA is voor een informateur om de mogelijkheden voor een coalitie te onderzoeken en stemt in met het voorstel de heer Timmermans hiervoor te benoemen en met de voorliggende opdracht die hem wordt meegegeven.

Bastienne Prins
Lijsttrekker CDA Waddinxveen