09 januari 2018

CDA stelt vragen over problemen rond afvalbeleid

Raadsvragen Art 43 namens CDA Waddinxveen

Na de raadsvergadering van 13 december, waarbij de tarieven voor Afval Scheiden Loont zijn vastgesteld en de recente signalen die het CDA ontving vanuit de samenleving, heeft onze fractie over de implementatie en communicatie rondom het nieuwe beleid nog enkele vragen:

1. Klopt het dat de gemeente Waddinxveen per 1 januari 2018 een nieuw contract heeft afgesloten met Cyclus. Als dat zo is, krijgt de raad dat nog ter inzage?

2. Zijn er in het nu geldende contract afspraken gemaakt betreffende de gewijzigde openstelling van het centrale Afvalbrengstation aan de Zuidelijke Rondweg?

3. Is er al voortgang gemaakt met de plaatsing van PMD perscontainers die de grote toevoer van PMD naar de bovengrondse containers, die niet voor dit afval zijn ontworpen, gaan ondervangen?

4. Wat is de wijze waarop de gemeente tegemoetkomt aan de wens van 20% van de hoogbouwbewoners om PMD in centrale containers te plaatsen? (Dat kan niet de wekelijkse ophaalservice zijn, want ook dat was een keuzemogelijkheid in de enquete). 

5. Zijn de extra ondergrondse glasverzamelcontainers, en de zgn 'back-up' containers inmiddels geplaatst? 

6. Wanneer kunnen inwoners de derde informatiefolder verwachten waarin al deze dingen nader worden uitgelegd? Dit had wellicht de chaotische taferelen rond de jaarwisseling bij zowel de centrale containers als het afvalbrengstation kunnen voorkomen.

7. Is de papierinzameling in samenwerking met verenigingen en kerken geregeld, en is er een evaluatiemoment voor deze wijze van inzameling gepland?

Evalien de Haan fractievertegenwoordiger
Niek de Boer raadslid

 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.