26 februari 2022

De jeugd heeft de toekomst

Het CDA is zich ervan bewust dat de wereld wordt doorgegeven aan de volgende generatie. Dat brengen we samen onder het wat traditioneel klinkende begrip ‘rentmeesterschap’. Ons handelen toetsen we aan de effecten die het heeft op de toekomst die wij voor de jeugd achterlaten.

Generaties worden vaak voorzien van een stempel. Naast de veel besproken en bekritiseerde babyboomers worden jongere generaties ook wel aangeduid met een letter. Daarbij is ‘Generation-Z’ momenteel de laatst mij bekende groep. Het kantoor waar ik werk in het centrum van Brussel, tegenover de St Goedelekathedraal, ligt op de route van veel protestmarsen. Daardoor heb ik vele weken achtereen grote groepen zogenaamde ‘klimaatspijbelaars’ voorbij zien komen. Standvastig en massaal marcheerden deze middelbaar scholieren geweldloos door de straat. Indrukwekkend. Ik heb regelmatig de gelegenheid genomen even een praatje met ze te maken. Geboren na 2000 is deze generatie

• opgegroeid met de telefoon en tablet in de hand; een leven zonder internet en social media bestaat voor hen niet
  • digitaal verbonden met leeftijdsgenoten ‘all over the world’
  • ondernemend, geïnteresseerd in persoonlijk contact, veranderingsgezind
  • nauwelijks bezig met diversiteit (dat is heel vanzelfsprekend), maar vooral
  • bezorgd over onze planeet en bezig met duurzaamheid

Het is ook voor deze generatie Z dat we werken aan de toekomst en om die reden is het belangrijker dan ooit dat wij naar ze luisteren. Zij zijn betrokken en diepgaand bezorgd over het milieu en het gebrek aan snelheid in ons handelen. Het CDA stelt met rentmeesterschap al langer de toekomst centraal. Het is nu meer dan ooit van belang dat we de gebruikers van die toekomst invloed geven. Dat hoeft niet direct via een raadszetel (mag wel!), maar laten we wel de verbinding leggen en luisteren. We gaan graag het gesprek aan.

Peter Besuijen