25 januari 2023

Doorontwikkeling Ondernemersplatform

De plannen van OPW en OFW getuigen van visie en ondernemerschap. Zeker als je ze bekijkt in samenhang met de Uitvoering van het Economisch Koersdocument. De inspanningen van ons bedrijfsleven zijn erop gericht om de lokale economie verder te helpen. Dat wordt op een positieve manier zichtbaar door een stevige verhoging van de financiële inzet en een vernieuwd bestuur dat de mouwen inmiddels heeft opgestroopt.

Het CDA wil een versterkt ondernemersklimaat door in te zetten op een hechtere samenwerking tussen OPW, winkeliers, bedrijven en gemeente en waardeert daarom de gedane inspanningen van OPW en OFW op dit gebied zeer, zeker ook omdat er op deze wijze mee gebouwd wordt aan een gemeenschap.

Het spreekt ons ook aan dat er in de stukken veel aandacht is voor duurzaamheidsplannen. Enorm belangrijk dat bedrijfsleven en de gemeente hierin verder samen optrekken. De RES-doelstellingen zijn ambitieus en alleen haalbaar als er nauw wordt samengewerkt. Heel goed dat er tevens aandacht komt verduurzaming van de mobiliteitsstromen. Het dichtstbijzijnde station met OV fietsen is Gouda en een fietstocht van Gouda naar de bedrijventerreinen in Waddinxveen is niet erg aantrekkelijk.

Het CDA heeft in de voorbereidingsfase van de plannen zorg gehad over het draagvlak onder het platform en over de positie van verenigingen (en dergelijken). Partijen hebben het bestaan van draagvlak bij de bedrijven voldoende aangetoond en bij een goede invulling van het programma zal dat draagvlak zeker groeien. De positie van de culturele sector en de sport wordt geregeld via Wadd Bruist als apart ‘gemengd’ trekkingsgebied. Ook deze sector draagt door bezit of gebruik van niet-particulier vastgoed bij aan de fondsvorming. Gebruikers van maatschappelijk vastgoed doen dat in feite via de huur van zaalruimte.

Wij ondersteunen de motie van VVD, die ervoor zorgt dat er tijdig wordt geëvalueerd. Wij zullen bij de rapportage vooral letten op de manier waarop cultuur en sport heeft kunnen deelnemen in de activiteiten. Waddinxveen kan trots zijn op de ondernemers met gedegen plannen, die wij zullen ondersteunen. De medeondertekening van de VVD-motie moet worden gezien als het leggen van een voor ons belangrijk accent.

Peter Besuijen en Bastienne Prins