27 november 2016

Geslaagde dagtrip CDA Waddinxveen in Brussel

Op vrijdag 25 november bracht een bus vol Waddinxveense CDA leden en hun gasten een bezoek aan het Europese Parlement in Brussel.

Plannen voor een dergelijk bezoek waren al tijden geleden gemaakt, dus dat het nu eindelijk te gebeuren stond maakte de stemming enigszins opgewonden.

De veiligheidsmaatregelen bij het betreden van de gebouwen van het parlement deden sterk aan die van een luchthaven denken, maar eenmaal binnen werd de groep Waddinxveners hartelijk welkom geheten door Olav Scholten, medewerker economische zaken van CDA afgevaardigde Esther de Lange. Hij beantwoordde enthousiast alle vragen die vanuit de groep op hem afgevuurd werden. Het gesprek met Esther de Lange, Europarlementariër voor de Europese Volkspartij, de grootste fractie, was echter het hoogtepunt van dit bezoek. Ze besprak op een bijzonder oprechte manier de mogelijkheden die zij als christen democrate heeft om wetgeving te maken die belangen in eigen land dient en tegelijk op brede steun van haar Europese collega's kan rekenen. Die Europese wetgeving kan zeer gunstig zijn voor de Nederlandse economie, maar in eigen land valt er vaak nog veel scepsis te beluisteren. Zou een deling van de Europese gemeenschap denkbaar zijn, en wat heeft dat dan weer voor consequenties? Solidariteit is echter altijd de basis geweest bij Europese samenwerking, en zal uiteindelijk van waarde blijken voor alle Europeanen. "Als jullie dat thuis over het voetlicht kunnen brengen, dan zouden jullie ons werk hier enorm helpen", was haar oproep aan de groep.

Na een heerlijke lunch en een stadswandeling waarbij zowel de Brusselse Markt als Manneke Pis werden bewonderd en gefotografeerd, toog de Waddinxveense delegatie weer naar de eigen regio.

Mocht u dus mensen tegenkomen die bijzonder enthousiast over de Europese samenwerking zijn, dan waren ze vast te gast bij Esther de Lange. Graag even luisteren dan!

Evalien de Haan - Zijlstra