08 juli 2023

Hans Huibers vol vertrouwen over toekomst CDA

Gedreven Hans vol vertrouwen over toekomst CDA

Op dinsdagavond 4 juli bezocht Hans Huibers, voorzitter van CDA landelijk, een kritische CDA-afdeling Waddinxveen. CDA staat er in de landelijke peilingen niet goed voor, erkende hij volmondig. Om daarna in een enthousiast betoog uit te leggen dat het CDA klaar is voor de toekomst. In een tijd van polarisatie heeft een middenpartij zoals het CDA is, het moeilijk. Maar elke week als hij via een videocall in gesprek gaat met weer nieuwe leden voor het CDA hoort hij dezelfde woorden terug als hij vraag naar de reden om lid te worden van het CDA: fatsoen, respect, normen & waarden, verbinden in plaats van polariseren, oplossen, eerlijkheid, samen, enzovoort. Allemaal woorden en begrippen die direct verbonden kunnen worden aan het nieuwste visie programma Zij aan zij van het CDA. Het CDA heeft zich inhoudelijk vernieuwd. Het CDA kan en moet dus met een eigen verhaal komen. Als kleine partij in opkomst moet het weer vechten voor de eigen positie. Dus niet koste wat het kost in een kabinet willen. Dat vergt kamerleden van het kaliber Eline Vedder, Derk Boswijk en Henri Bontebal. Jong en inhoudelijk sterk! Met het Verhaal voor heel Nederland werken zij aan oplossingen door naast de boeren, de leraren, de verpleegkundigen te gaan staan. Nederland staat voor grote opgaven. De klimaatcrisis, het gebrek aan woningen, de stikstofcrisis en de energiecrisis los je niet op door vanuit Den Haag, het Kabinet, ‘oplossingen’ bij wet op te leggen. Deze crises kunnen alleen het hoofd worden geboden door naast de inwoners te gaan staan en van daaruit te werken aan oplossingen. Dan neem je gezinnen, die zo belangrijk zijn voor de samenleving, pas serieus.

Gedurende het verhaal van Huibers wordt hij regelmatig onderbroken door kritische vragen. Er ontstaat een levendig gesprek met ruimte en respect voor verschillende meningen, zoals dat hoort bij een in de samenleving gewortelde partij. Gezelligheid en politiek, party & politics is één van de stellingen van Hans Huibers. Hij komt daarom direct na de zomer graag terug om het gesprek voort te zetten.