29 maart 2024

Het Woonmanifest van CDA Waddinxveen: een goed tussenrapport.

In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 presenteerde Frans Schwiebbe het CDA Woonmanifest. Ondanks een hoge productie van nieuwbouwwoningen was de woningnood in Waddinxveen onverminderd hoog door een structureel tekort aan betaalbare woningen. Met het Woonmanifest presenteerde Frans 7 oplossingen om dat tekort aan te pakken. Oplossingen waren bijvoorbeeld een verbod op verkoop van sociale huurwoningen en voorrang van Waddinxveners op een sociale huurwoning.

Halverwege deze raadsperiode is een goed moment om de balans op te maken. Hoever zijn we met de 7 oplossingen? Wij concluderen dat we met veel punten goed op weg zijn, maar ook dat er nog steeds werk aan de winkel is.

Voor meer betaalbare huurwoningen is het beleid van de gemeente op verschillende punten aangescherpt. Nu wordt bij nieuwe projecten aangestuurd op 62% betaalbare woningen, waarvan 30% sociale huur. Dit beleid wordt tegenwoordig overigens ook landelijk toegepast. Daarnaast werd besloten om € 3 miljoen van het overschot van de gemeente te bestemmen voor de ontwikkeling van nieuwe betaalbare huurwoningen en werd op voorstel van CDA besloten tot het opzetten van een vereveningsfonds. Met het vereveningsfonds moet het ook mogelijk worden om nieuwe sociale huurwoningen gemakkelijker te financieren.

Met de actiepunten uit het Woonmanifest hoopt het CDA ook het resterende deel van de raadsperiode bij te dragen aan de realisatie van betaalbare woningen in Waddinxveen.

1. Meer betaalbare huurwoningen

Conclusie: op schema

Starters, alleenstaanden en ouderen willen wonen. 1 op de 3 nieuwe woningen moet een betaalbare sociale huurwoning zijn. Het Programma Woningbouw van CDA-minister Hugo de Jonge gaf ons een duwtje in de rug: 2/3 van de nieuwe woningen moet ‘betaalbaar’ zijn. Dat werd ook vertaald naar de Woonzorgvisie Waddinxveen 2035: 62% moet betaalbaar zijn (30% sociale huurwoning, 12% middenhuur, 20% koopwoning tot NHG-grens). Het is natuurlijk niet mogelijk om afspraken over bestaande nieuwbouw gemakkelijk aan te passen. Het CDA bekijkt telkens of de projecten aan de afspraken voldoen. Dit vraagt permanent onze aandacht.

Daarnaast heeft het CDA samen met andere partijen succesvol gezorgd dat een deel van de opbrengsten over 2022 worden gereserveerd voor ondersteuning van de bouw van sociale huurwoningen. Het gaat om een bedrag van € 3 mln. Tot slot heeft het CDA samen met andere partijen gevraagd om een vereveningsfonds in te stellen. Als een projectpontwikkelaar geen betaalbare woningen wil bouwen moet er per woning een bedrag in een fonds, dat kan worden gebruikt voor bouw van sociale woningen.

2. Geen verkoop sociale huurwoningen

Conclusie: onder de aandacht

Wij willen niet dat de voorraad sociale huurwoningen minder wordt door verkoop. Voor Woonpartners blijft het interessant om af en toe wat woningen af te stoten en dat heeft zich ook de afgelopen paar jaar voorgedaan. De opbrengsten worden benut om te investeren in nieuwe woningen. Het CDA blijft hameren op het voorkomen van verkoop.

3. Doorstroming op de lokale woningmarkt

Conclusie: op schema

Dat heeft betrekking op scheefwonen: huurders zijn meer gaan verdienen en wonen in een te goedkope huurwoning. Zij kunnen een duurder huis betalen. Het kan ook gaan om huurders waarvan de kinderen het huis hebben verlaten en die nu een grote woning huren die geschikt zou zijn voor een gezin. Woonpartners probeert door ‘keukentafelgesprekken’ huurders te motiveren om te verhuizen naar een passende woning. Het CDA heeft via een motie het college gevraagd met Woonpartners af te spreken dat vertrekkende huurders hun oude huur mogen behouden. Het gaat om een proef.

4. Woningen voor Waddinxveners

Conclusie: op schema

Landelijke wetgeving maakt het mogelijk om in Waddinxveen een regeling in te voeren waarmee bij toewijzing van betaalbare woningen (huur en koop) de inwoners van Waddinxveen voorkeur krijgen. Dat geldt voor 50% van de beschikbare sociale huurwoningen en betaalbare nieuwbouw. Op initiatief van het CDA besloot de meerderheid van de raad medio 2023 op voorhand -na landelijke wettelijke invoering- de huisvestingsverordening per 1 januari 2024 te wijzigen.

5. Zelfbewoningsplicht

Conclusie: niet op schema

Woningen zijn om in te wonen. CDA is voorstander van de verplichting om zelf in de woning te gaan wonen. Daarmee worden beleggers ontmoedigd te investeren in woningen die tegen een te hoge huur op de markt komen. Gemeenten kunnen beslissen om deze verplichting in de koopovereenkomsten te laten opnemen. Uit het onderzoek dat de gemeente uitvoerde kwam dat particuliere verhuur (tegen hoge prijzen) in Waddinxveen niet veel voorkomt. De zelfbewoningsplicht wordt in Waddinxveen niet ingevoerd.

6. Woningen vooral op inbreilokaties

Conclusie: op schema

Het CDA wil vooral bouwen op locaties binnen de bebouwde kom. De projecten die momenteel worden gerealiseerd voldoen aan die wens.

7. Creatieve woonvormen

Conclusie: onder de aandacht

Wij zien toekomst in creatieve duurzame woonvormen. Voorbeelden daarvan zijn Tiny Houses en vormen van flexwonen. Het CDA vraagt daar regelmatig aandacht voor, maar concrete resultaten zijn beperkt. Dit blijft een aandachtspunt voor de komende jaren.