19 mei 2022

Maiden speech Peter Besuijen

Op 11 mei 2022 hield Peter Besuijen zijn zogeheten ‘maiden speech’.  De eerste keer dat een nieuw raadslid het woord voert in de raad wordt de ‘maiden speech’ genoemd. Zijn bijdrage had betrekking op de samenwerking met de Veiligheidsregio Midden Holland, waarvan de Gemeente Waddinxveen onderdeel uitmaakt. De Veiligheidsregio is ondermeer verantwoordelijk voor het leveren van brandweer diensten. De bijdrage van Peter Besuijen ging samen met een door hem opgesteld amendement, dat door de gemeenteraad met unanieme steun werd aangenomen.

Het CDA heeft veiligheid opnieuw benoemd als speerpunt voor de komende jaren.

Dat laat zich vertalen in begrippen als blauw op straat, verkeersveiligheid, enzovoort. Maar ook de diensten die worden geboden door de Veiligheidsregio, maken daarvan een belangrijk onderdeel uit. Dan gaat het over de brandweer, crisisbeheersing, meldkamer, e.d.

Wij hebben de stukken beoordeeld en constateren dat er sprake is van een complex en degelijk veiligheid apparaat. De zienswijze, zoals opgesteld door het college, is positief geformuleerd. Dat vinden wij terecht.

Onderwerpen in het huidige risicoprofiel (klimaatadaptie, energietransitie, cybersecurity en continuïteit) vormen ook voor ons een uitstekende basis voor de toekomst. Wij moedigen de Veiligheidsregio dan ook aan stevig door te pakken op deze onderwerpen.

Bij een ‘kijkje onder de motorkap van de Veiligheidsregio’ zijn wij ook gestuit op een paar onderdelen waarvoor wij extra aandacht vragen:

• Aan de BIO normen werd niet voldaan. BIO normen zijn de normen die de overheid hanteert voor beveiliging van informatie.  (Baseline Informatieveiligheid Overheid). Een inhaalprogramma wordt gevolgd en dat is terecht. En nodig, want de normen worden continue verhoogd.
  • Invoering van het Digitaal Stelsel in het kader van de Omgevingswet.  Dat gaat dus over het digitale loket (Omgevingsloket) waar initiatiefnemers, overheden en belanghebbenden straks snel kunnen zien wat is toegestaan in de fysieke leefomgeving. Ook dit leidt tot aanvullende systeemeisen.
  • De infrastructuur van de gezamenlijke meldkamer is niet stabiel genoeg voor aansluiting op landelijke meldkamer (LMS). Dat is overigens een regionaal en landelijk aandachtspunt.
  • Ook wordt opgemerkt dat risicomanagement op informatiebeveiliging van meldkamersystemen ontbreekt. Ik citeer: ’dit vormt een ernstig risico voor de continuïteit van de meldkamers als onderdeel van de vitale infrastructuur’.

Informatietechnologie en beveiliging zijn belangrijk. Wij hebben vertrouwen in onze Veiligheidsregio. Toch willen we een alinea toevoegen aan de zienswijze. Ons amendement luidt als volgt:

Uit de ontwerp Programmabegroting maakt de raad op dat de Veiligheidsregio op onderdelen van de ICT-organisatie wordt geconfronteerd met achterstanden en het ontbreken van risicomanagement; dit laatste wordt aangemerkt als een ‘ernstig risico’.

De raad heeft kennisgenomen van de voornemens van de Veiligheidsregio en de samenwerkingspartners tot het nemen van aanvullende maatregelen en adviseert de Veiligheidsregio in het Regionaal Beleidsplan 2024-2027 een integraal overzicht en planning met betrekking tot de ontwikkeling van de ICT-organisatie op te nemen.

Uiteraard ben ik benieuwd naar uw reacties.