28 januari 2022

Mensen in de bijstand verdienen extraatje

We kennen allemaal verhalen uit de media en misschien ook wel van om ons heen dat goedbedoelde hulp van familie en vrienden aan mensen met een uitkering d.m.v. giften bij betalingsachterstanden of betaling van boodschappen ertoe leidt dat mensen op hun bijstandsuitkering worden gekort. En dat kan leiden tot schrijnende situaties. Dat extraatje van bekenden kan er net toe leiden dat bijstandsgerechtigden niet kopje onder gaan.

In de Tweede Kamer is al een motie van de SP aangenomen waarvan het verzoek luidt dat het mogelijk moet zijn voor mensen in de bijstand een gift van maximaal 1200,- per jaar te ontvangen. Het CDA vindt dat we, met de stijgende kosten van levensonderhoud en de stijgende energiekosten, mensen met een bijstandsuitkering niet in de kou mogen laten zitten.

In een maatschappij waar het nog steeds mogelijk is dat rijkere ouders hun kinderen bij aankoop van een huis een jubelton te schenken, gelukkig wordt die regeling afgeschaft,  moet een vrijstelling van giften tot 1200,- per jaar voor bijstandsgerechtigden toch mogelijk zijn. In het gedachtegoed van het CDA is één van de pijlers solidariteit. We moeten meer van een ik-maatschappij naar een wij-maatschappij

Daarom dienen we met WeWa, PvdA/Groenlinks, D66, PCW en lid Van der Steldt een motie in, waarvan het dictum luidt:

Verzoekt het college

• een eenvoudige en begrijpelijke beleidsregel op te stellen die erin voorziet dat inwoners met een bijstandsuitkering giften tot een maximum van € 1200 euro per jaar mogen ontvangen en dat hierover tot dit bedrag geen mededelingen aan de gemeente hoeven te worden gedaan;
• deze beleidsregel zo spoedig mogelijk vast te stellen en vervolgens met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2022 in te laten gaan;
• deze beleidsregel vrijstelling giften ter informatie aan de betreffende doelgroep en de raad te sturen.

Bastienne Prins - fractievoorzitter
Niels van Arkel - commissielid