13 oktober 2022

Omgevingsvisie met technische moties goedgekeurd in Raad. Motie over Herenboerderij haalt eindstreep niet.

In de besluitvormende vergadering van de Gemeenteraad van 12 oktober is de Omgevingsvisie goedgekeurd. Dat vormt de basis van het Omgevingsplan waar de komende jaren aan wordt gewerkt. Dit alles gebaseerd op de aanname dat de Omgevingswet per 1 januari 2023 ingaat.

Hierna de bijdrage van Peter Besuijen, namens het CDA.

Voorzitter,

Tijdens de behandeling van de Omgevingsvisie in de commissie hebben wij vanuit CDA onze waardering uitgesproken voor het document. Die wil ik graag herhalen.

Op enkele punten hebben we onze zorg en belangstelling aangegeven:

• Onze vraag of de gemeentelijke organisatie gereed is voor de wijzigingen, is door de wethouder positief beantwoord. De vraag werd veroorzaakt door aanhoudende berichten in de media over de problemen met de ondersteunende software. Gisteren heeft het Adviescollege ICT-toetsing de Eerste Kamer geadviseerd. Geen positief bericht en ik zou dat toch een stormwaarschuwing willen noemen.
  • Wij hebben aandacht gevraagd voor de invloed van de snelle ontwikkeling van technologie (vooral internet e.d.) en aangegeven dat we een visie daarop in de eindplaat 2050 niet voldoende terugzien. De wethouder heeft aangegeven dit bij toekomstige actualisaties te zullen meenemen.
  • Wij constateerden met genoegen dat de herenboerderij onderdeel uitmaakt van de Omgevingsvisie en zien daarin de aankondiging van de realisatie van een onderwerp uit ons verkiezingsprogramma.

Graag maken we direct gebruik van de gelegenheid onze reactie op de moties te geven.

Motie Herenboerderij (D’66 en CDA): Actief ondersteunen van de Herenboeren door het college.

Het mag niet verbazen dat wij de motie graag medeondertekenen. In alle oprechtheid moet ik bekennen dat ik persoonlijk pas tijdens mijn oriënterende gesprekken met CDA vorig jaar via het verkiezingsprogramma van de Herenboerderij hoorde. Een prachtige ontwikkeling.

Natuurlijk ga ik het pleidooi van Lieneke Koenes, kartrekker bij Herenboeren Groene Hart niet herhalen. Zij heeft voldoende duidelijk gemaakt waar het om gaat. Gezonde gewassen, een natuurlijke manier van omgaan met beesten. Daar kun je allemaal niet op tegen zijn.

Op één onderdeel wil ik nog wel het accent leggen. Een Herenboerderij wordt gerund als coöperatie, een vereniging van mensen die samen een doel hebben. Dat vergelijkt zich goed met reguliere verenigingen. Onder het huidige sociale gesternte past het om gemeenschapszin te bevorderen. Ook om die reden zijn wij voorstander van een concrete opvolging op korte termijn.

[Na discussie in de raad is de motie niet aangenomen. De wethouder heeft wel aangegeven dat het initiatief onderdeel is van de Omgevingsvisie en aandacht krijgt].

Motie Naar een geactualiseerde omgevingsvisie (PCW, VVD, CDA, D’66 en GL/PvdA): opzetten van processen voor volgende versies van de Omgevingsvisie.

2050 is nog heel ver weg en je moet een baan als ‘ziener’ nemen als je daar vandaag een heldere foto van kunt presenteren. We moeten leven met een visie (en straks een plan) dat scherper en duidelijker wordt in de loop van de tijd. Het plan kan daarom niet zonder onderhoud en actualisering. Het belang van de Omgevingsvisie is duidelijk. Er zijn en worden grote en belangrijke ontwikkelingen aan gekoppeld. Het is dan nodig een helder kader te hebben waarin die aanpassingen plaats vinden. Het verzoek in de motie geeft daar een aanzet toe.

[Motie aangenomen]

Motie werkwijze strategische visies en beleid (PCW, VVD, PvdA/GL en D’66). Oproep om voorafgaand aan de opstelling van een visie of beleid de raad startnotities aan te bieden.

De motie is duidelijk. Binnen onze fractie zijn de constateringen in mindere mate als een gemis ervaren. Niettemin staan wij positief tegenover het verzoek aan het college.

[Motie aangenomen]

Peter Besuijen