31 maart 2023

Raadsupdate week #13

Update CDA

Via dit bericht houden wij u op de hoogte van de voor het CDA belangrijke punten die worden behandeld in de Raadscommissies en de Gemeenteraad. In de Raadscommissies wordt de agenda voor de besluitvormende raad voorbereid. Het doel is vervolgens om in de Gemeenteraad besluiten te nemen en discussie te voeren over resterende nog openstaande punten.

Highlights Gemeenteraad 29 maart 2023

Vragen over Korbis
Vanuit CDA zijn door Peter Besuijen vragen gesteld over de mogelijkheden de sportvoorzieningen voor Korbis verbeteren. Volledige tekst:

Eén op de 3 Nederlanders is wekelijks actief in een vereniging. Het CDA (landelijk en plaatselijk) hecht grote waarde aan een gezond verenigingsleven. Ook daarom bezoeken wij momenteel de sportverenigingen. Op die manier krijgen we een goed beeld van de stand van zaken, plannen en ambities. Ons bezoek aan Korbis afgelopen week viel bij toeval een week na de publicatie over de slechte stand van zaken in de Dreef in Hart van Holland/Waddinxveen. Mevrouw Schippers stelde over De Dreef en de eigen Korbis-locatie in januari al een aantal vragen. Ik ga de vragen van WeWa hier niet herhalen.
Uit de gesprekken met het bestuur van de vereniging en ons bezoek met hen aan de sporthal volgen nog wel een tweetal aanvullende zaken die we specifiek onder de aandacht willen brengen. Onze vragen:

1. Korbis speelt in het winterseizoen wedstrijden in De Dreef en handelt daar ook een deel van de trainingen af. Voor zowel de verenigingsleden als de gastteams vormen de snoep/drankautomaat en het winkelcentrum noodgedwongen de ‘clubkantine’. Gastteams (en eigen leden) kunnen dus niet op een normale manier worden ontvangen. Korbis gaat ervan uit dat men ook het volgende winterseizoen in De Dreef speelt (daarna in de nieuwe Gouwehal) en zou daarom graag de ruimte krijgen beperkte voorzieningen te plaatsen in het leegstaande horeca-deel. Wij vinden dat een redelijk verzoek. Kunt u zorgen dat Korbis voor het komende seizoen kan beschikken over tijdelijke basisvoorzieningen in De Dreef?
  2. Trainingen van Korbis vinden verspreid plaats over Waddinxveen. Ook dat komt het verenigingsleven niet ten goede. Men zou trainingen graag concentreren in de oude tennishal, op steenworp van het huidige clubgebouw. In de tennishal zullen daarvoor wat aanpassingen nodig zijn. Kunt u hieraan uw ondersteuning geven?

De wethouder heeft aangegeven deze punten mee te nemen in het eerstvolgende gesprek met Korbis. Daarin wordt ook gekeken naar de situatie met de benodigde buitenvelden.

Vragen over Mauritslaan
Bastienne Prins stelde vragen over het vaststellen van de huur voor de maatschappelijke organisaties die verhuizen naar het pand aan de Mauritslaan 55 (de verbouwde Kohnstamm mavo).

De wethouder gaf aan dat tijdig voor de verhuizing contracten en huursommen zullen worden overeengekomen.

Sociale woningbouw
De raad sprak uitvoerig over de mogelijkheden om het bouwprogramma in de Triangel zodanig aan te passen dat er een groter deel kan worden bestemd voor sociale verhuur. In december werd een motie aangenomen waarin het college werd gevraagd nader onderzoek te doen naar de mogelijkheden om het gedeelte sociale huur in heel Waddinxveen te laten groeien. Het verzoek van een aantal partijen om het college specifiek voor de Triangel aanvullende toezeggingen voor onderzoek te vragen werd door het CDA (bij monde van Frans Schwiebbe) en de overige coalitiepartijen niet gesteund.

Training, opleiding en fractieondersteuning is belangrijk
In de ‘Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning’ worden de voorzieningen voor raadsleden en fracties vastgelegd. Na discussie werd de verordening met algemene stemmen aangenomen. Vervolgens werd gesproken over het lopende initiatief budget beschikbaar te stellen voor noodzakelijke individuele scholing van raadsleden. Dat moet verder worden uitgewerkt op basis van bestaand wettelijke mogelijkheden. Kennis van belangrijke onderwerpen is voor raadsleden van groot belang en CDA is blij met de extra ondersteuning. Een door WeWa ingediende motie vond de fractie volstrekt overbodig.

Hamerstukken
De volgende onderwerpen werden als hamerstukken afgedaan:

• Suppletie-uitkering bommenregeling (zie Commissieoverleg van 21 maart voor details)
  • Evaluatie vuurwerkshow 2022/2023 (idem)
  • Verordening op de vertrouwenscommissie 2023 die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt. Hierin wordt de werkwijze van de herbenoeming vastgelegd. Onze fractievoorzitter, Bastienne Prins, neemt deel aan deze commissie en fungeert daar als plaatsvervangend voorzitter.