17 april 2023

Raadsupdate week #16

Via dit bericht houden wij u op de hoogte van de voor het CDA belangrijke punten die worden behandeld in de Raadscommissies en de Gemeenteraad. In de Raadscommissies wordt de agenda voor de besluitvormende raad voorbereid. Het doel is vervolgens om in de Gemeenteraad besluiten te nemen en discussie te voeren over resterende nog openstaande punten. De commissievergaderingen zijn openbaar en vinden plaats in de week voorafgaand aan de Gemeenteraad.

Highlights Commissie Maatschappij en Financiën 12 april 2023

Uitvoeringsprogramma Woonzorgvisie
Het Uitvoeringsprogramma is eind maart door het college vastgesteld en vervolgens ter informatie aan de gemeenteraad ter beschikking gesteld. Op initiatief van Frans Schwiebbe is het programma voor de commissie geagendeerd. Hij heeft aan de hand van wat cijfers nogmaals de achterstand van de ontwikkeling van het sociaal en betaalbaar bouwprogramma aan de orde gesteld. Daarbij ook aangegeven dat hij, naar aanleiding van een eerder aangenomen motie, van de wethouder ook verwacht dat de mogelijkheden om bestaande afspraken voor de Triangel open te breken, worden meegenomen. Daarnaast vraagt hij nogmaals prioriteit voor het instellen van een vereveningsfonds, bedoeld voor de financiering van sociale huurwoningen.

Duurzame opvang asielzoekers Hollands Midden
Bastienne Prins sprak de steun van het CDA uit voor de plannen van de gemeenten in de regio’s Holland Rijnland en Midden-Holland (waarvan Waddinxveen onderdeel is) om in gezamenlijkheid te zorgen voor de opvang van 2200 asielzoekers. Hiermee wordt vooruitgelopen op de mogelijke komst van de ‘spreidingswet’.  Het is de bedoeling dat alle gemeenten in de genoemde regio hiermee akkoord gaan en samen optrekken. Uit de bijdragen van de verschillende partijen en de discussie werd de conclusie getrokken dat aan een dergelijk besluit een aantal voorwaarden zal worden verbonden. Hiertoe zullen één of meerdere moties ter bespreking in de raad worden voorbereid.

Startnotitie Integraal Veiligheidsbeleid
De gemeente dient iedere 4 jaar het veiligheidsbeleid vast te stellen. De startnotitie geeft het proces weer op welke manier dat tot stand gaat komen. Peter Besuijen complimenteerde namens het CDA betrokkenen met de huidige veiligheidssituatie in Waddinxveen. In de vergelijking met andere gemeenten gaat het goed. Specifieke complimenten voor inwoners die zich inspannen als buurtwacht, beheerder van een buurtapp e.d. Daarnaast zijn de volgende aandachtspunten genoemd voor de nieuwe plannen: toename van huiselijk geweld, proactieve maatregelen voor het onderdeel Jeugd en Veiligheid en de groei van de Gemeente in de komende jaren. Dat laatste betekent tijdige opschaling van wijkagenten en BOA-capaciteit. Wordt vervolgd.

Pilot Samen Beslissen Speelruimteplan
Op initiatief van een werkgroep uit de raad, waaraan Bastienne Prins deelnam, zal een pilot plaatsvinden waarin een groep inwoners de ruimte krijgt tot het ontwikkelen van een Speelruimteplan. Het betreft hier een vergaande vorm van participatie, waarbij de betrokken inwoners ook de ruimte krijgen -binnen kaders- hierover een besluit te nemen. Raiza Sattaur bevestigde namens de CDA-fractie de ondersteuning voor het plan. Het stuk wordt ongewijzigd ter goedkeuring aan de raad gestuurd.

Highlights Commissie Ruimte en Infrastructuur 13 april 2023

Eerste Aardgasvrije Wijk GVPH
De gemeente Waddinxveen heeft in 2021 de Transitievisie Warmte (TVW) vastgesteld. Daarin staat een route naar een aardgasvrij Waddinxveen in 2050. Het is belangrijk om hier zo snel mogelijk mee te beginnen, om 2050 te halen. Maar ook om op korte termijn inwoners te helpen bij het verduurzamen van hun huis. Het is ook belangrijk dat alle onderdelen en fases goed op elkaar aansluiten. En dat deze aansluiten op andere ontwikkelingen zoals die van de Warmte Samenwerking Oostland (WSO). Om dit te garanderen wordt de raad gevraagd in te stemmen met de startnotitie Eerste aardgasvrije wijk GVPH.

De startnotitie beschrijft de aanpak van de aardgasvrij transitie in de eerste wijk: Groenswaard 1-2-3, Vondelwijk, Peter Zuidlaan & Horstenbuurt (GVPH). Dat proces start met de ontwikkeling van een WijkUitvoeringsPlan-warmte. Erik Verweij heeft namens het CDA instemming met de start van het proces bevestigd, maar daarbij ook zeer nadrukkelijk de betrokkenheid van de inwoners benadrukt. De transitie raakt allen en participatie en communicatie zijn essentieel. Binnen de commissie wordt nog wel een enkele motie overwogen om een paar zaken te verduidelijken.

Stedenbouwkundig plan en beeldkwaliteitsplan Noordkade
De gemeenteraad heeft op 26 januari 2022 de Stedenbouwkundige Visie voor de ontwikkeling van de Noordkade vastgesteld. Het project bestaat uit de ruimtelijke herontwikkeling van het bedrijventerrein tot woon-werkgebied. Nu ligt het volgende voorstel voor om in te stemmen gestemd met de vervaardiging van een stedenbouwkundig plan en beeldkwaliteitsplan voor het gehele projectgebied Noordkade en daarvoor een budget ter beschikking te stellen van EUR 200.000,- (excl. BTW). Vanuit CDA vroeg Erik Verweij naar aandacht voor de verkeersafwikkeling en de noodzaak tot bouw sociale huurwoningen.