16 februari 2023

Raadsupdate Week #7

Update CDA
Via dit bericht houden wij u op de hoogte van de voor het CDA belangrijke punten die worden behandeld in de Raadscommissies en de Gemeenteraad. In de Raadscommissies wordt de agenda voor de besluitvormende raad voorbereid. Het doel is vervolgens om in de Gemeenteraad besluiten te nemen en discussie te voeren over resterende nog openstaande punten. De commissievergaderingen zijn openbaar en vinden plaats in de week voorafgaand aan de Gemeenteraad.

Highlights Commissie Maatschappij en Financiën 14 februari 2023

Bentwoud
Het bestuurlijk overleg Bentwoud (waarin ook de gemeente Waddinxveen is vertegenwoordigd) heeft een Ontwikkelperspectief Bentwoud opgesteld. In de kern een plan voor de verdere ontwikkeling van het Bentwoud in de komende jaren. De Raad werd gevraagd om ideeën en aandachtspunten.

Vanuit het CDA heeft Bastienne Prins vooral aandacht gevraagd voor de toegankelijkheid van het Bentwoud. Als mensen het gebied met de auto willen bezoeken dan ontbreken de parkeervoorzieningen aan de Waddinxveense zijde en zijn de andere parkeerterreinen moeilijk bereikbaar en klein. Daarnaast ontbreekt het overal aan mogelijkheden om de fiets te stallen om daarna het gebied wandelend in te gaan. Vanuit verschillende partijen werden suggesties ter verbetering en uitbreiding gedaan. Op 22 februari zal tijdens de besluitvormende raad een aantal moties worden behandeld.

Jaarwisseling
De jaarwisseling is geëvalueerd door het college en er wordt terug gekeken op een beheersbare jaarwisseling met minder schade. Dank aan de huldiensten.

Peter Besuijen kan zich vinden in de evaluatie, maar plaatste kanttekeningen bij het beleid van vuurwerkvrije zones. De suggestie werd gedaan om de vrijwillig vuurwerkvrije zones af te schaffen (er is geen gebruik van gemaakt) en in aanvulling op Warnaarpantsoen en omgeving Souburgh, ook het Gouwebos en ’t Weegje tot vuurwerkvrije zone te benoemen. Daar zou dan gedurende de hele maand december aanvullend toezicht moeten worden gehouden. Steun van de raad om hier het college via een motie opdracht voor te geven bleek onvoldoende en de burgemeester twijfelde aan de mogelijkheden tot handhaving. Niettemin zal hij het gedachtegoed meenemen bij de voorbereiding voor het komende jaar.

Woningbouw
Frans Schwiebbe ging in detail in op de correspondentie tussen het College en Woonpartners, de lokale woningcorporatie. Daarnaast stelde hij vragen over de Realisatieagenda Midden-Holland, de regionale vertaling van de ambities van de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. CDA pleit al jaren voor betaalbare woningen, vooral te realiseren in de sociale huursector en Frans heeft andermaal gevraagd naar verruimingsmogelijkheden ondermeer in De Triangel. Wij blijven binnen Waddinxveen steken onder de 30% (nu 27%) en de plannen tonen niet aan dat we de doelstelling van 30% gaan halen. We gaan er zelfs op achteruit. Ook de lange termijn plannen (tot en met 2030) bieden een beeld dat niet voldoet aan de doelstelling. Tot slot zien we ook nog weinig terug van de verduurzamings-inspanningen van Woonpartners. Het college ziet geen ruimte meer sociale huur in de Triangel te realiseren en bevestigt dat de Realisatieagenda meer het karakter heeft van een inspanningsverplichting. Het wordt moeilijk op dit punt onze doelstellingen te realiseren.

Houd verenigingen en stichtingen warm
De energiekosten stegen sterk en daarom diende het CDA samen met PCW in november een motie in die het college opriep een subsidieregeling te maken om verenigingen en stichtingen te ondersteunen via een tijdelijke subsidieregeling. Tijdens de commissie gaf wethouder Leferink op ons verzoek een update van de stand van zaken. Zij verwacht binnenkort een voorstel te doen. Er zijn verschillende instanties die zich bij de gemeente hebben gemeld voor ondersteuning.