07 maart 2022

Op 2 maart opende CDA Waddinxveen in De Kroon haar politiek café. Onder leiding van Brigitte Leferink, wethouder duurzaamheid, werd gediscussieerd over het thema Energietransitie. Een deskundig panel (CDA Tweede Kamerlid Henri Bontenbal, voorzitter Platform Duurzaam Waddinxveen Jac Bost en Bastienne Prins, fractievoorzitter CDA Waddinxveen) besprak met de zaal het thema aan de hand van verschillende stellingen.

Een paar hoogtepunten uit een levendige discussie.

Veel gemeenten zijn klant van het Russische Gazprom en de vraag over een verandering van leverancier speelt ook in Waddinxveen. De discussie duidt op een voorkeur om de relatie met Gazprom te stoppen. De gemeente werkt echter samen met diverse andere gemeenten en het eenzijdig beëindigen van de overeenkomst gaat samen met aanzienlijke boetes. Er zijn nog geen besluiten genomen.

Het onderwerp duurzaamheid en energietransitie krijgt bij het Waddinxveens bedrijfsleven veel aandacht. De afgelopen jaren werd veel gekeken naar de mogelijkheden tot besparing van energie en nu gaat het vooral over het opwekken van energie. De naakte daken van verschillende bedrijfspanden vormen daarbij een belangrijke mogelijkheid om zonnepanelen te plaatsen. Om ondernemers te helpen wordt door OPW in samenspraak met de gemeente gewerkt aan de inrichting van een servicepunt. Daar kan de ondernemer terecht voor praktisch advies en ondersteuning bij het oplossen van de complexe energievraagstukken.

De discussie levert ook inzicht in het knelpunt dat wordt gevormd door de energienetwerken. Bezoekers signaleren voor de wijk Triangel dat op mooie zomerse dagen de via zonnepanelen opgewekte energie niet kan worden opgenomen door het netwerk en dat het systeem dan blokkeert. Bijzonder als je vaststelt dat in andere delen van Waddinxveen weinig energie wordt opgewekt. Het energienetwerk biedt nu geen mogelijkheden om overschotten in de ene wijk te benutten in andere delen van het dorp. Deze problematiek speelt ook bij de ontwikkeling van het programma voor de Regionale Energiestrategie. Dit vraagt oplossingen van de landelijke politiek.

Een belangrijke rol in het transitieproces ligt bij de woningcorporaties, die verantwoordelijk zijn voor het doorvoeren van besparende maatregelen in de sociale huursector. Het tempo waarin de corporaties deze taak opnemen is veel te laag. Hier kan door de politiek op lokaal niveau aandacht voor worden gevraagd.

Het CDA is in Waddinxveen voorstander van zonnepanelen en geeft in haar verkiezingsprogramma aan dat de daken daarbij prioriteit hebben. Namens het Waddinxveens bedrijfsleven spreekt ook Jac Bost zich daar positief over uit. Hij vraagt wel aandacht voor de effecten van een mogelijke stijging van de WOZ voor bedrijfspanden. Dat kan ondernemers er van weerhouden maatregelen te nemen. Bastienne Prins benadrukt dat betaalbaarheid van de energietransitie ook voor de inwoners een belangrijk thema is, waar CDA zich hard voor maakt.