13 oktober 2022

TOP: Triangel Ontmoetings Plek

De realisatie van een ontmoetingsplek (in de vorm van een koffietent) was onderdeel van het verkiezingsprogramma. Een groep enthousiaste bewoners uit de Triangel hebben een buurtinitiatief genomen en een plan gemaakt.

De raad heeft op 12 oktober in meerderheid ingestemd met een motie van CDA, waarin het college wordt verzocht:

• om op korte termijn in gesprek te gaan met de initiatiefnemers over concrete mogelijkheden voor een (tijdelijke) ontmoetingsplek;
  • de raad voor het einde van dit jaar te informeren over de uitkomsten van de gesprekken.

Tijdens de vergadering verwoordde Raiza Sattaur het CDA standpunt:

Je woont al 5 jaar in de Triangel, je woont er met plezier, je ziet de wijk groeien, maar je mist één ding: een plek om elkaar te ontmoeten. Een buurtcafé.  Je gaat met gelijkgezinden aan de slag en je maakt een plan om een ontmoetingsplek te creëren waar iedereen zich welkom voelt. Alleen het lukt je maar niet een plek te vinden waar dat gerealiseerd kan worden en je vindt dat de gemeente niet erg mee werkt. Knap dat de initiatiefnemers van deze droom al zolang volhouden! Dat zegt wat over hun bevlogenheid.

Het CDA ondersteunt van harte initiatieven uit de samenleving, zoals dit!

In ons verkiezingsprogramma hebben wij als uitdaging opgenomen: Wij pleiten voor een koffietent, bij voorkeur met een dagbestedingsconcept, met terras op het speeleiland van de Triangel.

Wij denken dat een ontmoetingsplek in de Triangel de wijk alleen maar ten goede komt. Het kan leiden tot meer samenhang in de wijk. En als er meer samenhang is kunnen problemen voorkomen worden. Preventie dus! In andere wijken zijn er wel soortgelijke sociale voorzieningen zoals Zonnig Zuid en de Paddenstoel. In het collegeprogramma staat dat onderzoek gedaan gaat worden naar maatschappelijke voorzieningen die passen bij een dorp dat groeit naar zo’n 40.000 inwoners. Dat onderzoek gaat in 2023 plaatsvinden. Maar voor er nieuwe voorzieningen gerealiseerd zijn, zijn er jaren voorbij.Daar moeten we de initiatiefnemers voor een buurtcafé in de Triangel niet op laten willen wachten. Misschien zijn er tijdelijk oplossingen te bedenken, zoals een foodtruck, mobiele kraam of portocabin.

In ieder geval vindt het CDA dat de gemeente in gesprek moet met de initiatiefnemers. Daarom dient het CDA een motie in die is medeondertekend door de PCW en PVDA/Groen Links

Raiza Sattaur/Bastienne Prins