21 december 2020

Zoek vrede voor Waddinxveen

Bij Kerst denken we aan een heleboel dingen, maar zeker ook aan ‘Vrede op aarde’. Vrede/Shalom is een woord met brede betekenis. Het gaat zowel over de vrede met God als ook over aards en maatschappelijk welzijn.

Hoe kijken we daar nu tegenaan vanuit het CDA, een partij met de C in haar naam? En wat betekent dat voor het politieke handelen van het CDA voor  het welbevinden van inwoners in Waddinxveen? Ik moet denken aan een tekst uit de Bijbel:

“Bid de heer voor de stad waarheen ik jullie weggevoerd heb en zet je in voor haar bloei, want de bloei van de stad is ook jullie bloei” (Jeremia 29:7)

Oftewel…. en zet je in voor het dorp…

Vanuit welke grondhouding kijk je dan naar je dorp: woon, werk, school, groen, etcetera?? Als we dat doen vanuit het gedachtegoed van het CDA kom je bij woorden als bewogenheid, liefde, betrokkenheid en insluiting in plaats van uitsluiting.

Wie kun je dan in het oog krijgen? In ieder geval de kwetsbaren in de samenleving (gedachtegoed van CDA: solidariteit). Juist nu, in deze Coronatijd, mogen we bijvoorbeeld de eenzame ouderen en jongeren, rouwenden en allen die niet zelf redzaam zijn niet vergeten. Alleen samen zijn we redzaam!

“… en zet je in voor haar bloei (in andere vertaling vrede)”

Het is bedoeld als een opdracht vanuit verlangen. Verlangen met betrekking tot dorp en stad/regio, want de stad/regio kan niet zonder het dorp en het dorp niet zonder de stad/regio. Een woonplaats kan een plek van sociale ongelijkheid, verloedering en ondermijning zijn. Dat moet voorkomen of waar nodig wat aangedaan worden. Ook door de politiek, dus ook door het CDA.

‘Bid voor het dorp’. Voor veel CDA’ers misschien ‘Denk aan het dorp’. ‘Bidden en denken aan’ geeft betrokkenheid weer. Waar je voor bidt of aan denkt, raak je op betrokken.

“… want de bloei (vrede) van de stad (lees ook dorp) is ook jullie bloei”

Als het met Waddinxveen goed gaat, gaat het met ons allen goed. Daarom is het zo belangrijk dat we een goed bestuur in Waddinxveen hebben en daarom moeten we aan hen denken of voor hen bidden, opdat wij rustig in Waddinxveen kunnen leven en ons dorp mag bloeien!

Zalige, gezegende en goede kerstdagen en een ‘bloeiend’ 2021 toegewenst!

Bastienne Prins