26 januari 2022

Waddinxveen heeft én houdt een zwembad, voor alle Waddinxveners

Uiteraard kunnen we elke discussie met elkaar voeren in de Waddinxveense gemeenteraad, maar over één ding zijn we het allemaal eens: Waddinxveen moet een zwembad houden. Dat was dan ook de boodschap van het CDA tijdens de behandeling van het raadsvoorstel rond het nieuwe zwembad.

Beslissingen over het nieuwe zwembad worden er op dit moment niet genomen, er wordt aan de raad gevraagd welke scenario’s verder onderzocht moeten worden. In het kort houdt dit in: er wordt berekend wat de kosten zullen zijn van een opknapbeurt van het Gouwebad de Sniep als bepaalde elementen wel of niet (terug)komen of worden toegevoegd.

We begrijpen heel goed dat veel Waddinxveners een buitenbad en een ligweide in het nieuwe Gouwebad terug willen zien. Ook in onze fractie leven er warme gevoelens aan het oude buitenbad, die aan de Kanaalstraat én op de huidige locatie veel Waddinxveners veel plezier gegeven heeft. Toch snappen we ook de argumenten van het College: het buitenbad kan maar heel weinig weken in het jaar echt gebruikt worden en kost daardoor heel veel geld om in stand te houden. Precies om deze reden heeft het CDA ook gevraagd om in het onderzoek mee te nemen wat de kostenbesparing is om het spraypark uit het nieuwe zwembad te houden. Een onderzoek naar een scenario met buitenbad en ligweide zal daarom volgens het CDA weinig toegevoegde waarde hebben: het kost veel meer geld, die vervolgens niet in de verbouw van het zwembad zelf gestoken worden, en daarnaast ook nog eens veel meer tijd. En wij zijn wel van mening: hoe sneller we een vernieuwd en verduurzaamd zwembad hebben, hoe beter.

Doelgroepenbad
Het CDA is erg blij met de plannen voor een doelgroepenbad in ons Gouwebad. Alle activiteiten die hierin georganiseerd kunnen worden, kunnen helpen om zo preventief mogelijk bezig te zijn. Het organiseren van aquajoggen en aquagym helpt ouderen bijvoorbeeld om vitaal te blijven. Het CDA heeft in de commissievergadering uitgesproken een lichte voorkeur te hebben voor het scenario met een recreatie bad, omdat we het idee hebben dat veel Waddinxveners en mensen uit de regio ook in hun vrije tijd lekker komen zwemmen. Dit staat ook in ons verkiezingsprogramma voor de komende jaren: “Het CDA zet zich de komende vier jaar in voor het behoud van het zwembad voor recreatie, zwemlessen, zwem- en sportactiviteiten, ook nadat het zwembad is afgeschreven.”

Toch vinden we het verstandig nu nog geen besluit te nemen, om straks een betere afweging te maken. Deze besluiten worden natuurlijk pas na de verkiezingen genomen, maar om de eerste stappen alvast te zetten, gaan we met het voorstel van verschillende partijen om alvast te gaan sparen voor de opknapbeurt van het zwembad mee. Natuurlijk blijven wij ons ook de komende jaren inzetten voor het behoud van het Gouwbad de Sniep, die de komende jaren naast aantrekkelijker ook duurzamer en preventiever kan worden.

Niels van Arkel, commissielid
Trix de Kruijff, raadslid