26 februari 2022

Waddinxveen steunt Oekraïne

De gemeente Waddinxveen hijst de Oekraïense vlag. Ook gaat burgemeester Evert Jan Nieuwenhuis in gesprek met inwoners met een Oekraïense achtergrond. Hiermee wil de gemeente haar steun betuigen aan de inwoners die getroffen zijn door de oorlog van Rusland met Oekraïne.

Burgemeester Evert Jan Nieuwenhuis: “We leven mee met de inwoners van Oekraïne en ook met alle Waddinxveners die een Oekraïense achtergrond of in Oekraïne familie en vrienden hebben. Het is uitermate pijnlijk om te moeten zien hoe dit land wordt bezet. Het geeft een gevoel van machteloosheid. Ik vind het belangrijk om in deze zorgelijke en onzekere situatie onze betrokkenheid tonen, mee te leven en mee te bidden. Daarom hijsen we in Waddinxveen de Oekraïense vlag als blijk van onze steun en betrokkenheid. Ook wil ik er als burgemeester zijn voor de inwoners met een Oekraïense achtergrond. Ik nodig hen komende week uit om te luisteren en te horen wat hen bezighoudt.” De gemeente Waddinxveen maakt, net als andere gemeenten in de regio, voor de verwarming van haar panden gebruik van Russisch gas van Gazprom. Burgemeester Evert Jan Nieuwenhuis: “Het is heel begrijpelijk dat er stemmen opgaan om hiermee zo spoedig mogelijk te stoppen. We kunnen echter niet zomaar de gaskraan dichtdraaien. Daarmee zouden we onze kinderen op school, sporters in sporthalen en medewerkers van de gemeente in de kou zetten. Dat gaan we niet doen. Tegelijkertijd vind ik het belangrijk dat we als gemeente een signaal afgeven. Daarom zal zorgvuldig worden nagegaan of we afscheid kunnen nemen van deze leverancier en zo ja, per wanneer.”