04 maart 2019

CDA Opsterland over MFA Gorredijk en de toekomst van SOC Kortezwaag

Tijdens de oriënterende raad van vorige week maandag is er gesproken over het ontwerp van de MFA in Gorredijk en de toekomst van SOC Kortezwaag. Namens het CDA was fractievoorzitter Sjors Veenstra de woordvoerder op beide onderwerpen. In de media bleef de inbreng van onze fractievoorzitter niet onopgemerkt:

Oppositiepartij CDA heeft twijfels bij de volgorde van het proces en vindt dat het college een carte blanche vraagt. "Zwemmen we niet met z'n allen verder in de fuik? Waarom nu al geen beslissing over extra krediet?", vroeg Sjors Veenstra. Hij vroeg ook om een beter antwoord op de vraag waarom de kosten met 66 procent stijgen, terwijl landelijke cijfers eerder spreken over kostenstijgingen van 15 tot 20 procent als gevolg van marktontwikkelingen en extra duurzaamheidsinvesteringen. (Sa).

Inzake de renovatie van SOC Kortezwaag in Gorredijk, vraagt onze fractie om opheldering over de kosten van de voorkeursvariant (7,6 miljoen) in relatie tot het door de raad gereserveerde bedrag va. 2,5 miljoen. Daarbij wil het CDA dat gemeentelijke investeringen ingezet worden voor breedtesport. Voor Topsportinvesteringen vind het CDA dat er naar externe geldschieters gekeken moet worden.Tijdens de raadsvergadering van 11 maart moeten er in beide dossiers knopen doorgehakt worden in de raad.  De raadsvergaderingen zijn live te volgen op de website van de gemeente Opsterland.