31 januari 2022

CDA Opsterland op bezoek in Gorredijk

Op zaterdag 28 januari zijn wij: CDA lijsttrekker Bareld van der Meer en Froukje van Bruggen (#4 op de lijst), met een aantal Gordykster CDA’ers op werkbezoek geweest in Gorredijk. Hier hebben wij mogen praten met organisaties en vrijwilligers die van groot belang zijn voor Gorredijk en daarmee ook voor de gemeente Opsterland.

We zijn de ochtend begonnen bij de Skâns hier hebben wij koffie gedronken met directeur Atty Ekema. Met haar hebben we gesproken over het reilen en zeilen binnen de Skâns en natuurlijk de uitdagingen waar theaters mee te maken hebben in corona tijd. Binnen de muren van de Skâns heeft ook ouderenwerk een ruimte. De zaal waarin zijn bijeenkomen is recentelijk opgeknapt en ouderen komen graag langs om onder andere te klaverjassen, schilderen of om te sjoelen. Vrijwilligers van ouderenwerk hebben ons vol enthousiasme rondgeleid door de opgeknapte ruimte. Tijdens het gesprek gaven de vrijwilligers  ons nog mee dat het steeds moeilijker wordt om ouderen te bereiken door onder andere de privacywetgeving. Het is jammer om te zien dat hierdoor veel ouderen niet weten wat voor activiteiten er allemaal zijn in de Skâns.

Onze volgende stop was de voedselbank, hier zijn wij bijgepraat door de voorzitter Fenke Rond en de penningmeester Arie van Dijk. Zij hebben met enthousiasme vertelt over hun werkzaamheden en wat zij betekenen voor de gezinnen die in armoede moeten leven. De voedselbank en CDA Opsterland delen het gemeenschappelijke streven om armoede binnen de gemeente Opsterland te bestrijden.  Door de voedselbank worden wij geadviseerd om in te zetten op de communicatie tussen de verschillende organisaties die willen helpen, zo kunnen ideeën en plannen op elkaar worden afgestemd. Hier loopt men ook tegen de beperkingen aan dat de gemeente geen gegevens kan doorgeven i.v.m. privacy waardoor lang niet alle mensen die steun nodig hebben te bereiken zijn. Dit werkt verborgen armoede in de hand.

Na een wandeling en leuke gesprekken in het centrum van Gorredijk zijn wij op bezoek geweest bij Sportpark Kortezwaag. Hier zijn wij bijgepraat door leden van de kopgroep over de laatste ontwikkelingen rond het Mienskipinitiatief Kortezwaag. We hebben met eigen ogen kunnen zien dat het een uitdaging is om alle sporten te kunnen faciliteren. Sportcentrum Kortezwaag gaat hier op een creatieve manier mee om, zo worden de spinninglessen buiten onder een afdak gegeven. Daarnaast hebben wij een rondleiding gehad langs de verschillende sport en ontspanningsmogelijkheden die het complex te bieden heeft. Voor de aanwezige CDA’ers (zeker die van buiten Gorredijk) was het mooi om te zien hoeveel verschillende sporten er aangeboden beoefend worden op het sportpark.

Tot slot hebben wij een werkbezoek gebracht aan het zwembad de Delte. Een delegatie van het zwembad de Delte heeft met veel passie verteld over wat zij doen en wat ze bereikt hebben. Zo hebben ze onder andere een beachvolleyveld laten aanleggen. De vrijwilligers van de Delte zijn ook in Coronatijd de uitdagingen aangegaan om toch op een veilige manier zwemmen mogelijk te maken. De vele vrijwilligers staan nu in de startblokken om aan de slag te gaan met projecten ter verduurzaming van het zwembad. Dit is ook zeer nodig om het zwembad te kunnen blijven exploiteren in de toekomst.

We bedanken alle vertegenwoordigers die ons ontvangen hebben op deze ochtend. Een inspirerende ochtend in het mooie Gorredijk!