Senior woman walking with granddaughter in park during autumn
07 februari 2023

Knarrenhof in Workum?

In de raad van 2 februari heeft CDA-raadslid Uilkje Attema vragen gesteld over Het Knarrenhof. Het Knarrenhof is een landelijke stichting die zich bezig houdt met het realiseren van levensloopbestendig wonen en gemeenschappelijk taken voor zelfredzame mensen. In het unieke concept wordt privacy en veilig wonen gecombineerd met alle voordelen van samenwonen in een groep. Een Knarrenhof is bedoeld voor mensen die openstaan voor burenhulp, ze durven elkaar hulp te vragen, zijn samen verantwoordelijk voor bepaalde taken en willen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen in hun eigen zorgvoorbereide woning. Zo ontstaat een vrijblijvende gemeenschap waar je van elkaars kennis, kunde en gezelschap mag profiteren. Hier helpt men aardige buren waar nodig. Niet met zorg, maar met aandacht.

Deze mienskip zorg past goed bij de visie van ons als CDA. Bijkomend voordeel is dat mensen uit een groot huis vertrekken en er voor gezinnen ruimte kan ontstaan. Er zijn nu in Nederland 7 gerealiseerd, en er zijn een groot aantal die binnen twee jaar klaar zijn. Deze vorm van in een hofje wonen en ook in het centrum spreekt mensen aan. In Workum staan er rond de 200 mensen op de lijst is ons verteld. Maar het duurt zo lang.

Op donderdag 19 januari kwam in het nieuws dat niet in Workum, maar in Surhuisterveen de eerste Knarrenhof van  Friesland komt.  In Workum is een groep vrijwilligers ook al een aantal jaren bezig om dit concept te realiseren. Op de site van de Knarrenhof staat te lezen dat Sudwest- Fryslan nog volop in overleg is. De wethouder heeft ons toegezegd dat we snel horen of ze tot besluitvorming over kunnen gaan. Er waren nog wat hobbels maar de gesprekken lopen. De achterban is blij dat we dit als CDA hebben opgepakt.