05 november 2023

2e Kamerlid Eline Vedder komt graag terug - Waardevol gesprek met jonge boeren

Borculo - “De agrarische sector moet blij zijn met Eline Vedder”, zei een jonge boer spontaan na afloop van de bijeenkomst met het 2e Kamerlid vrijdag jl. “We zijn Champion-league spelers en willen dat blijven. Onze sterke keten is een voorbeeld voor Europa”, merkt gastheer André Ebbekink van Slootsmid op diverse beurzen.

Jonge boeren vonden tussen de machines van Slootsmid in Borculo gehoor bij Eline Vedder, enige boerin in de 2e Kamer en nummer twee op de verkiezingslijst voor het CDA. Duidelijkheid en perspectief, dit zijn de sleutelwoorden. Jonge boeren staan klaar voor een uitdaging. Neem ik het bedrijf van mijn ouders over? De Achterhoekse jongeren vinden dat het Landbouwakkoord er snel moet komen. Vedder, “Geef aanpassingstijd en bescherm de landbouwgronden.” Het Drentse kamerlid herkent zich in de jongeren. Haar bedrijf grenst aan een Natura 2000 gebied. “Ik snap de verbittering en weerstand, maar ik strijd met jullie voor oplossingen. Neem de idiote kalenderlandbouw of de veel te eenzijdige focus op stikstof en modellen die weinig met de realiteit ophebben.”

De aanwezige jonge boeren hadden de uitnodiging van het Berkellandse CDA van harte aanvaard. Het ging over Achterhoekse trots. Vedder kreeg huiswerk mee. Onderwerpen als fiscaliteit en derogatie kwamen langs. Moeilijke onderwerpen, jongeren willen dit niet alleen bij de politiek neerleggen, maar bovenal zelf meedenken.

Buiten het erf denken

Jongeren durven buiten hun erf te kijken en de ogen niet sluiten voor wat er in de maatschappij leeft. Men wil bijdragen. De leefbaarheid op het platteland telt. Arjen van Gijssel, enige Achterhoeks CDA kandidaat, wethouder van Berkelland vertelde vol vuur dat het CDA de regio’s meer profiel wil geven in Den Haag. Als bestuurslid van de P10, het gezamenlijke bestuursorgaan van de Nederlandse plattelandsgemeenten, slaat hij al vaker voor de regio op de trom. Vedder en van Gijssel  gaan zich sterk maken om de Achterhoekse pilot rond meststof uit biogas door te zetten. “Hier zetten we de regio extra mee op de kaart en dat gaat onze agrarische sector helpen.”

Wily Erinkveld, organisator met Anne Groot Zevert en Christiaan Hoftijzer, is tevreden. “De jongeren willen na 22 november met beiden in gesprek blijven. De uitdagingen voor de sector stoppen niet na de verkiezingen.”  Vedder nam na afloop alle tijd, “Er zijn heel wat telefoonnummers uitgewisseld.”