31 mei 2023

Berkellandse jeugd en flexwoningen, kijk niet weg!

Omdenken als het om flexwoningen gaat en de zorgen om de jeugd verdienen de aandacht van ons allen. Zeker nu! Anne Groot Zevert en Martine Tenhagen waren nadrukkelijk aanwezig in de raadsvergadering van dinsdagavond.

Een bevlogen bijdrage van Anne Groot Zevert over het raadsvoorstel ‘Criteria flexwoningen en opvanglocaties’ en de motie ‘Vluchtelingenopvang’ die op dit punt werd ingediend door de BurgerPartij. Het Berkellandse CDA maakt zich net als velen zorgen over de uitvoeringsconsequenties van de landelijke taakstellingen, maar ziet in de flexwoningen vanuit ProWonen kansen voor verlichting op de (jongeren-)woningmarkt. Het raadsvoorstel over de criteria werd aangenomen en de BP-motie werd na een korte CDA-interventie ingetrokken. De portefeuillehouder wees de raad op de onjuistheden in de motie en deed de toezegging een brief aan het kabinet te sturen om de zorgen vanuit de Berkellandse Raad met betrekking tot de maatschappelijke druk in relatie tot opgelegde opvang over te brengen.

Martine Tenhagen bracht een motie ‘Zorgen om jeugd’ in. Een thema waar ze zich al langer hard voor maakt en nu, samen met Bouke Winters (BBB Berkelland), hoog op de agenda van de gemeenteraad heeft gezet! “Wanneer we wat voor onze jongeren willen betekenen dan moet we dit samen doen, samen als raad, met de gemeentelijke organisatie én de samenleving. De zorg om onze jeugd, is een zorg van ons allen.” Ondanks terughoudendheid van wethouder Wormgoor is de motie raadsbreed aangenomen.