Nieuws uit Berkelland ging in gesprek met wethouder Arjen van Gijssel. Graag delen wij dit interview.

bron: https://www.nieuwsuitberkelland.nl/2023/09/in-gesprek-met-wethouder-arjen-van-gijssel-over-woningbouw-in-berkelland/

BERKELLAND - De lokale vechter tegen onrecht en daarnaast een groot landelijk netwerk, zo omschrijft Arjen van Gijssel zich zelf graag. Hij is sinds de zomer van 2022 wethouder in Berkelland en woont met vrouw en vier kinderen al een heel aantal jaren in Ruurlo. “Het is echt mijn dorp, ook al kom ik er oorspronkelijk niet vandaan. Ik word warm van het plaatselijk erfgoed en heb een aantal onderwijsprojecten uitgevoerd, zoals het Jonker Joost basisschoolproject of het Junior onderzoeker project van de historische vereniging. Ik schrijf veel, waaronder levensverhalen, want ik ben ervan overtuigd dat in ieder mensenleven een uniek en ontroerend verhaal schuilgaat”.

Wethouder en meer
Van beroep was Van Gijssel voordat hij wethouder werd adviseur bij de landelijke branchevereniging van woningcorporaties, Aedes. “Ik weet zodoende veel van politiek en de ontwikkeling van het wonen en leven in de Achterhoek”. Wij gingen in gesprek met de wethouder van CDA huize om eens te kijken hoe de huidige situatie is in Berkelland rondom de woningbouw.

Er is de laatste jaren veel gezegd en geschreven over een tekort aan (starters)woningen. Hoe is de actuele situatie in Berkelland?
“Ze staan in de planning in bijvoorbeeld Rekken en Ruurlo, Borculo en Geesteren. Op eigen grond van de gemeente gaat dat goed, daar zijn we zelf de baas. Of wanneer zoals in Rekken een gemeenschap de handen ineenslaat. Maar we merken in discussies met private kavelbezitters – komt bij ons veel voor – dat ze betaalbaar wonen niet direct op hun netvlies hebben staan. Dat zijn stevige gesprekken. En we hebben vernieuwende (goedkopere) bouwconcepten nodig. Die komen er nu zoetjesaan wel in de markt, maar ik ben er nog niet tevreden over. Overigens zijn we vernieuwende bouwconcepten in de regio Achterhoek wel samen aan het verkennen. Op korte termijn komen er bovendien flexwoningen in een mix van starters en andere doelgroepen, waaronder statushouders en Oekraïeners. Dat moet ook lucht bieden aan het startersvraagstuk!”

Een veel gehoorde kreet in de politiek is “bouwen bouwen bouwen” is dat daadwerkelijk de oplossing?
“Bouwen ja, want in beleid kun je niet wonen. We hebben een jong team dat er elke dag hard aan werkt. Ik ben ongeduldig, maar onze ruimtelijke ordeningsprocedures zijn nu eenmaal lang. We hebben in Nederland wel erg veel regels en procedures. Daar lopen alle gemeenten tegenaan.”

Zijn jullie bezig met creatieve en innovatieve woningbouwprojecten?
“We hebben natuurlijk op een creatieve manier, door projecten in de tijd aan elkaar te verknopen, 2,4 miljoen subsidie binnengehaald. Dat geld is welkom, omdat het drukt op de uitgifteprijzen. We gaan op het RWZI-terrein in Borculo jong en senior aan elkaar verbinden: een moderne naoberschapwijk. We hebben de tinyhouse pilot in Eibergen. Ook bouwt ProWonen als een van de eerste partijen in Nederland straks aan de Graaf Wichmanstraat in Borculo woningen die levensloopgeschikt zijn en volledig in de fabriek worden gebouwd.”

Wat kunnen we de komende jaren verwachten?
“Veel nieuwe woningen. Niet alleen in Borculo, Ruurlo, Neede en Eibergen, ook in de kleine kernen.”

Moeten jongeren die in Berkelland wonen en willen blijven wonen zich zorgen maken?
“Nee, onze regionale woonagenda, onze lokale woonvisie en onze woningbouwopgave zijn er allemaal op gericht om vooral kansen te bieden voor de starters en senioren.

De woningtypen waar we voor starters naar zoeken omvatten niet de traditionele rijwoning met drie slaapkamers en een grote zolder. We zoeken naar woningen die op korte en op lange termijn interessant blijven voor starters. Woningen die geschikt zijn voor de behoefte van jonge starters en zodra gezinsplanning de woning te klein maakt ook weer kansen geven voor de volgende groep. Doorstroming!”

Blijft de starters subsidie voor woningen in Berkelland nog actief de komende tijd?
“Ja, en we hebben een gunstige regeling, ook in vergelijk met buurgemeente. De starterslening is een belangrijke stimulans voor jonge kandidaat woningbezitters die net dat duwtje in de rug nodig hebben om die eerste droomwoning te kopen. Juist de jonge doelgroep maakt hier gebruik van. In de periode van 2020 tot nu zijn hiermee al ongeveer 50 starters op de koopmarkt geholpen.”

Hoe kijkt U persoonlijk aan tegen het onderwerp wonen in Berkelland?
“Mensen geven een 8,2 voor wonen in Berkelland. Mensen zijn hier heel gelukkig, want wonen is veel meer dan een huis. Het is ook de natuur, de gemeenschap, het verenigingsleven. Dat moeten we allemaal behouden en ik vind het een eer om daaraan bij te dragen. Aan gemeente en de markt de uitdaging om door extra woningbouw die basis te versterken. Dat is hard werken, maar geeft veel voldoening!”