01 januari 2024

Nieuwjaarsgroet, humor, stevig appèl en doorzettingsvermogen!

Op deze nieuwjaarsmorgen stond ik lekker vroeg op. Ik weet niet hoe het komt, maar na een feestje heb ik steeds minder slaap nodig. Vannacht waren de buren bij ons om het nieuwe jaar in te luiden. Gezelligheid, traditie, veel humor en leuke gesprekken.

Opvallend vinden we dat juist nu meer kerstverlichting in de straten en wijken is te bespeuren. Er blijft toch een gevoel van warmte delen en verbondenheid in deze bijzondere dagen. “Ut lik wal of de stroom weer niks kost!”, wordt er gegrapt. Natuurlijk werd het druilerige weer besproken. En wat de drassige ondergrond doet met de Beltrumse Survivalrun. Van verdere somberheid was in het gezelschap weinig te merken. Wel dat de boodschappen, sinds de economische ontregelingen door Corona en Oekraïne-oorlog, zo duur zijn. De roep voor verder koopkrachtherstel is stevig! Gelukkig laten de loonstrookjes van januari een verbetering zien. Nog te veel gezinnen staan in de overlevingsstand.

Jongeren dezelfde kansen

In ons oudejaarsgezelschap, met ouders van zowel thuis- als uitwonende kinderen, komt de woningmarkt ter sprake en meteen gaat het over de betaalbaarheid voor alle jeugdigen. Bij ons om de hoek is net begonnen met het bouwrijp maken voor 19 woningen. Mij wordt gevraagd hoever het staat met de andere ontwikkelingen in ons dorp. Geconstateerd wordt dat er binnen Berkelland vele plannen in de startblokken staan, die ongetwijfeld de noodzakelijke doorstroom gaan bevorderen. “Kunnen de jongeren nog wel een nieuwbouwwoning kopen, nu de bouwlonen met 10% gaan stijgen?”. Een APPÈL die we wat mij betreft invullen door de verbeterde gemeentelijke startersleningen extra te promoten. De leencapaciteit voor energiezuinige woningen wordt verruimd. Jongeren verdienen, net als wij ouders destijds, een faire kans op de woningmarkt. Alles helpt!

Dat we als Berkellands CDA jaarlijks vrijwilligers in het zonnetje zetten, valt in de smaak. Dit wordt herkend. En als ik met mijn hond langs vrijwilligers loop, zoals vorige week bij de bouwers van het survivalparcours, werd al gekscherend gevraagd of ik bloemen bij me heb. “Of komt Anne deze brengen?” Zelfspot en humor moeten blijven!

Sparren met de samenleving, lekker DICHTBIJ

Ook vond ik deze week de nieuwe term ‘CURLING-SAMENLEVING’ zo grappig gevonden. Je kent het wel, de ijssport met bezems die veel op jeu de boules lijkt. Mensen zijn veeleisender. Of het nu om de zorg, overheid, onderwijs of verenigingen gaat. We moeten eraan wennen dat we meer en meer in een ‘IK’-maatschappij leven. Er wordt verwacht dat anderen zich suf ‘vegen’ en werken voor het ‘IK’-geluk. Als snel resultaat uitblijft, twijfelen we nooit aan de eigen worp, maar krijgen anderen verwijten. De samenleving verandert, maar wij blijven een APPÈL doen op het gezonde ‘WIJ’-verstand en op die samenleving. Dat is ook wat onze Biense Klein Braskamp in het artikel over carbidschieten deze week tegenover de krant zei: ‘’Op het platteland leven en laten leven, dat is een principe waarbij je als lokale overheid niet tot in detail alles moet willen regelen.’’

Als Berkellandse CDA luisteren we naar onze inwoners. Hier gaan we in 2024 mee door en blijven DICHTBIJ. Zoals we, naast de vele werkbezoeken, deden op de topavond met onze jongeren uit de agrarische sector en met de jongeren uit diverse kernen die we bij Dute uitnodigden om te spreken over hún toekomst! Zo blijven we telkens de juiste afwegingen in de Raadszaal maken met het APPÈL uit de samenleving als inspiratiebron. Een mooi voorbeeld is het 500 euro terugverdienen op de OZB door duurzaamheidssubsidies en de werkbare bomenverordening voor het buitengebied.

SAMEN met al onze inwoners kunnen we er een mooi 2024 van maken. Onze fractie blijft uitermate gemotiveerd en dat voor ALLE kernen. Help ons hierbij! Mail ons, of zoek contact. We wensen iedereen veel geluk in goede gezondheid.

Namens Team Berkellandse CDA,

Theo Helmers, fractievoorzitter.