27 augustus 2022

Gedeputeerde Drenth: "Er dreigt een gebrek aan boeren"

'Niks geen gedwongen uitkoop'

Gedeputeerde Peter Drenth (CDA) is helder op de bijeenkomst bij De Melktap in Geesteren. "Den Haag staat ver van ons af. Laat de provincie Gelderland haar eigen koers maar varen in de stiksofdiscussie."

Bij vlagen muisstil. De zaal luisterde donderdagavond 25 augustus aandachtig. Peter Drenth begon met uitleggen wat waar en niet waar is. Een uitvoerige uitleg van de Gelderse aanpak waarin alle sectoren moeten leveren: industrie, mobiliteit en de bouw dus niet alleen de agrosector. Het behouden van de natuur mag geen discussie zijn. En er is in Gelderland gewoon veel ruimte voor innovatie. “Voor de agrarische sector is dat gemakkelijker dan de industrie, jullie doen al tientallen jaren aan innovatie.” Drenth noemde voorbeelden zoals de 250 Gelderse melkveehouders om een slimmere en schonere bedrijfsvoering toe te passen. Dit gaat al fors helpen in de Provinciale stikstofopgaaf

Drenth pleit voor perspectief. "Alle cijfers wijzen erop dat er over een aantal jaren een gebrek aan boeren is. Jonge boeren moeten niet ontmoedigd worden. We hebben ze hard nodig!

In de sector zit ontwikkelruimte door rechten van gestopte boeren in te zetten. "Hier zie ik ook een oplossingsrichting voor de PAS-melders." Hij onderstreepte het verschil tussen stoppen en staken van een bedrijf. "Fiscaliteit speelt hier zeker mee."

Ook benadrukte hij dat voor de provincie gedwongen onteigenen niet aan de orde is. En er is geen grondhonger: er is al voldoende grond voor woningbouw. Weg met die mythes. De provincie koopt alleen op waarvan de eigenaar zelf heeft aangegeven te willen stoppen.

Speciaal oog heeft hij voor bedrijfsverplaatsingen, waarbij de provincie moet opletten voor concurrentievervalsende oneigenlijke staatsteun. Afgelopen week werd dit ruim bemeten in de media. Maar Drenth ziet op dat punt weinig uitvoeringsgedoe.

Organisator Wily Erinkveld, en tevens raadslid van het Berkellandse CDA, was in het slotwoord helder. "Je ziet dat de provincie al enkele jaren bezig is met goede oplossingen en kiest voor samenwerking met betrokkenen. Mooi dat er nu 250 miljoen extra uit Den Haag naar Gelderland gaat. Er zijn vele uitdagingen Peter, maar ook voor onze bedrijfsopvolgers willen we perspectief. Ik ben wat meer gerustgesteld."

De zaal laat in de nazit weten dat de woorden van Wily aansluiten. Er wordt met Drenth lang nagepraat, ook over een paar individuele zaken.