30 april 2023

(Sport-)verenigingen doen zoveel meer! Een update.

Het zijn bijzondere tijden voor verenigingen. Zeker voor de verenigingen met eigen clubhuis, wedstrijd- en trainingsfaciliteiten en sportvelden. Ga er maar aan staan. De nasleep van de Corona, energieprijzen die onzeker zijn en de verhoogde arbeids- en materiaalkosten. Wij blijven dichtbij en in gesprek.

You’ll never walk alone!

Vanuit de gemeente wordt veel gedaan om het voor de verenigingen draaglijk te houden. Het Berkellandse CDA, met vele (oud-) clubbestuurders in de gelederen, zet zich al jaren voor in voor onze verenigingen. We horen vaker dat een verenigingslid niet precies weet wat de sportbestuurders en de verenigingen samen bereiken. Daarom een overzicht van de afgelopen jaren;

• Verenigingen willen meer samenwerken om samen het hoofd te kunnen bieden aan de veranderende vraag uit de samenleving. Hiervoor is in de vorige raadsperiode gestart met het Sportransformatiefonds. Aanvankelijk is er 5 ton beschikbaar gesteld, maar vanwege het succes is er later 100 duizend euro aan toegevoegd. We werken aan toekomstbestendige Open Clubs. Veel kennis zit bij de verenigingen. Deze willen we bundelen.
  • (Sport-) accommodaties willen ook verduurzamen en zo meer grip krijgen op de energienota’s en bijdragen aan de maatschappelijke opgave. Vele verenigingen wisten de weg naar het gemeentehuis te vinden en momenteel is er voor bijna drie ton uitgekeerd aan LED-verlichting, isolatiemaatregelen etc.
  • Verenigingen werden bijzonder geraakt door de Covid-pandemie. Via de Overheid werden via regelingen de verenigingen gecompenseerd. Alles om de continuïteit van de verengingen te waarborgen. Denk hierbij aan gederfde contributie-, en kantine-inkomsten, terwijl de vaste kosten doorliepen. Vele gesprekken zijn in die tijd gevoerd met de Berkellandse verenigingen.
  • Al jaren vindt het Berkellandse CDA dat verenigingen met een eigen onderkomen vrijgesteld moeten worden van OZB. Ondanks verwoede pogingen, stond het CDA te vaak alleen. Vrijwilligers onderhouden en verbeteren de accommodaties. Alles om de samenleving te laten profiteren. Voor de jaren 2022 en 2023 ligt de OZB-compensatie dan toch vast. Politiek is net topsport, volhouden en doorgaan! Voor de komende jaren wordt de OZB-subsidie verwerkt in de nog vast te stellen Sport- en Beweegvisie, zoals in het coalitieakkoord (bestuur afspraken voor 2022-2026) is vastgelegd. CDA-sportwethouder Arjen van Gijssel met zijn team pakt de robuuste sportvisie op.
  • Diverse accommodatie houdende verenigingen hielpen we mede via ons netwerk aan de juiste subsidiebronnen, met mooie projecten tot gevolg. Alles voor een vitaal sportlandschap in Berkelland. Waar vrijwilligers en sporters trots op zijn. Vele kernen hebben hun eigen voorbeeld met accommodatieverbeteringen, zoals de Bijenkamp, de Sonders en de Wildbaan.
  • De binnensportdeelname staat onder druk. Cijfers tonen dit aan. In Berkelland is het niet anders. Samen werken we aan de betaalbaarheid via een in nieuw te richten Sporthuisvestingsplan (vergelijkbaar met de Berkellandse scholen spaarpot IHP, Integraal HuisvestingsPlan voor aanpassingen en nieuwe onderwijsgebouwen, meerjaren doorkijk). Momenteel worden ca. 40% van de werkelijke sportuurkosten doorberekend via de zaalhuur aan binnensportverenigingen. De overige kosten zijn voor rekening van de gemeente. (samenleving) Via de uit te werken Sport- en Beweegvisie zullen we een optimale weg moeten zoeken voor een langjarig houdbaarheid van de binnensport in het veranderende sportlandschap. De sporthallen in al onze kernen worden meegenomen in deze visie. Daarbij wordt niet alleen naar cijfers gekeken maar ook naar de maatschappelijk impact.

In de komende tijd worden landelijke regelingen, zoals het brede SPUK-beleid en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) verder uitgewerkt. Onderdelen zoals het Sportakkoord II en de Brede Regeling Combinatiefuncties blijven we als Berkellands CDA nauwlettend volgen en zorgen dat onze Berkellands verengingen met hun 18 duizend leden, de nodige steun krijgen die zij verdienen. Vele sportbestuurders en vrijwilligers weten ons te vinden.  Samen weten we meer. Dichtbij. You’ll never walk alone!

Fractieteam Berkellands CDA