30 januari 2023

Windmolens in Zoekgebied K

Al geruime tijd wordt er door o.a. vrijwilliger Frans Bouwhuis aandacht gevraagd voor het weidevogelgebied in het Beltrumseveld dat zich concentreert in ‘Zoekgebied K’.

Het Berkellandse CDA noemt de weidevogels essentieel en wil de provincie tot nadenken zetten. Het weidevogeltraject is een proces van jaren geweest met succesvolle resultaten. Waar de landelijke trend een afname laat zien van weidevogels gaan in dit gebied sommige populaties omhoog en anderen blijven stabiel. Wij hebben de provincie wederom om opheldering gevraagd.

De CDA-fractie omarmt het unieke weidevogelgebied en vindt de Provinciale CDA statenleden aan haar zijde. 22 jaar inzet van boeren, loonwerkers, jagers en medevrijwilligers van de Weidevogelvereniging Achterhoek en de Weidevogelwerkgroep van de VAN Berkel en Slinge mag én kan niet ‘zomaar’ in de wind geslagen worden. Wordt vervolgd!

Meer achterghrondinformatie op: https://www.achterhoeknieuwsborculoruurlo.nl/nieuws/natuur/443989/windmolens-in-zoekgebied-k-desastreus-voor-weidevogelpopulaties