28 februari 2024

Een brug te ver?

Gemeente Neder-Betuwe heeft over aansluiting op de landelijke infrastructuur geen klagen. Los van het feit of je wegen en spoorlijnen nou mooi vindt of niet, de verbindingen vanuit onze gemeente naar het westen, oosten en ook naar het zuiden zijn prima. Echter, naar het noorden is de verbinding op zich wel goed, maar de brug heeft te weinig capaciteit. Het gevolg: lange wachttijden voor de Rijnbrug aan zowel de Betuwse kant als de Utrechtse. En dat terwijl de verbinding naar Rhenen, Veenendaal, Wageningen en Ede van groot belang is. Voor de ondernemers uit de Betuwe. Voor de pendelende werknemers aan weerszijden. Voor het recreatief en winkelend publiek. Deze brug, die tot de Tweede Wereldoorlog een spoorbrug was, werd in 1957 als verkeersbrug opengesteld. Het is inmiddels één van de drukste bruggen met enkelvoudige rijbanen in Nederland: meer dan 30.000 auto’s per dag! Die drukte komt ook doordat de afstand tot zowel de brug in Heteren als de brug bij Houten 50 kilometer bedraagt. En dat is voor mij om vanuit Neder-Betuwe naar Rhenen of Veenendaal te gaan toch echt een brug te ver!

Tot voor ruim een jaar geleden lukte het niet de middelen bij elkaar te krijgen de brug te vernieuwen en te vergroten. Echter, door de inzet van de gehele regio aan zowel de zuid- als de noordkant van de
brug heeft het Rijk toegezegd bij te dragen aan deze brug. Het lijkt erop of vanaf het moment dat de middelen zijn toegezegd is afgesproken dat in volledige stilte de voorbereidingen doorgaan. Voor mij is het een ongemakkelijke stilte. Ik wil graag weten
wanneer ik zoevend over de nieuwe vierbaans-brug de pandaberen in Ouwehands Dierenpark kan bezoeken. Dat zal toch wel lukken voordat ze weer terug naar China gaan in 2032.

Martin Hommersom
Raadslid CDA

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.