SPEERPUNT 5: SAMENWERKING IN DE REGIO

“We zijn in 2022 n. Chr.. Heel Zuid-Limburg bezig geweest met gemeentelijke herindelingen… Helemaal? Nee! Want één stadje van onverzettelijke Brunssummers biedt onvermoeibaar weerstand aan de herindelingsdrang…”

Brunssum is trots op haar onafhankelijkheid. Dat de lijntjes tussen burger en bestuur daardoor kort zijn, heeft zeker voordelen. Maar met omliggende gemeenten zit Brunssum wel in 17 Gezamenlijke Regelingen, zoals de GGD en de BsGW. We zullen als Parkstadgemeenten met een langetermijnvisie moeten komen hoe - en in welke vorm van bestuurlijke organisatie  - we in 2060 willen samenwerken om onder alle uitdagingen die op het Zuid-Limburgse pad komen de schouders te zetten.

In de Centrumvisie wordt veel aandacht besteed aan de samenwerking met JFC, maar het CDA wil dit nogmaals benoemen. We zijn nu twee veelal parallelle werelden, terwijl het optrekken met elkaar veel sociale winst zou opleveren. De kracht van sociale kruisbestuiving, noemen we dat.

Door de coronabeperkingen lag de band met Alsdorf stil. Er komt weer lucht aan beide kanten van de grens om elkaar weer op te zoeken. Het CDA juicht het toe als de banden weer worden aangetrokken en we van elkaar kunnen leren door de onderlinge ontmoeting van jong en oud. Omdat je in de spiegel van de ander jezelf beter leert kennen.