Raadsvergadering 2 oktober 2023

Op 3 oktober was er weer een raadsvergadering gehouden door de gemeenteraad van Heeze-Leende. Door de verbouwing van de raadszaal, vond deze plaats op het gemeentehuis van Cranendonck. Namens het CDA waren hier Jos Vos en Martin Mordang aanwezig. Inge Maas kon er door persoonlijke omstandigheden helaas niet bij zijn.

Het was een drukke agenda, waar wij bij de 5 hamerstukken ook graag de subsidieverordening hadden toegevoegd. Helaas waren er andere partijen die hun politiek mening hierover wilden geven, zonder iets wezenlijk toe te voegen.

Het eerste agendapunt was de bestuursrapportage van de gemeente. Hierover maken wij ons zorgen om de financiën en de personele bezetting. Er wordt namelijk ruim 505.000 euro extra gevraagd voor 2023. Veel hiervan komt uit de algemene reserves. Onze zorgen over het personeel is tweeledig. Enerzijds maken we ons zorgen over moeilijk om te vullen vacatures, zoals de projectleider mobiliteit. Hierdoor lopen belangrijke projecten zoals reconstructie van de Leenderweg en het fietspad tussen Sterksel en Leende vertraging op. Anderzijds zijn wij van mening dat er te weinig prioriteiten gesteld worden waardoor de werkdruk bij de ambtelijke organisatie hoog blijft. Wij zien graag dat de wettelijke taken goed worden uitgevoerd en dat er projecten ook afgerond worden. Hiervoor hebben wij ook een duidelijke oproep gedaan naar de andere fracties om hierop meer te sturen in plaats van van alles een beetje.

De wijziging van het bestemmingsplan van de Nachtegaallaan 1 kan op onze steun rekenen, mits er voldoende geluidswerende maatregelen zijn getroffen voor het pand bewoond wordt en dat de nieuwe geluidswal bij voorkeur ook uitgerust wordt met zonnepanelen.

De wijziging van het bestemmingsplan van de Valkenswaardseweg 47 had wat ons betreft ook een hamerstuk kunnen zijn, omdat het slechts een andere verdeling van het grondvlak betreft.

Wij zijn blij met het initiatief van onze burgers om langs de A2 zonnepanelen aan te leggen in coöperatief verband. Hierdoor kunnen ook andere inwoners binnen onze gemeente profiteren van het kleinschalige zonnepark. Prima initiatief!

Waar we het niet eens mee kunnen zijn, is het plan om op de Waarden 9 een grote paardenstal neer te zetten, die tot last kan zijn van omwonenden. Wij zijn van mening dat er eerst actief gesproken dient te worden naar het effect en de bezwaren van andere bewoners in de buurt. Daarnaast hebben wij van de wethouder begrepen dat er op dit moment ook illegale zaken plaatsvinden op het perceel waarop niet gehandhaafd wordt. Wat ons betreft dient dit ook eerst opgelost te worden alvorens we hierover een besluit kunnen nemen. De amendementen van GL en LHL kunnen we in dezen ook niet steunen om 2 redenen. Enerzijds stellen ze beide voor het besluit te veranderen in het afwijzen van de verklaring van geen bedenkingen, wat in feite hetzelfde is als tegen het raadsvoorstel stemmen. Anderzijds nemen zij in hun overwegingen bepaalde zaken mee, zoals de grootte van de stal, waar wij als raad weinig over te zeggen hebben. Wij zien graag dat de initiatiefnemer in gesprek gaat met de omgeving.

Het spreekt voor zich dat we de Brabantsedag een warm hart toedragen en dat deze onlosmakelijk verbonden is met Heeze. Het heeft een groot maatschappelijk belang in niet alleen de promotie van onze gemeente, maar ook in de sociale cohesie van ons dorp. Wij vinden het vervelend dat er steeds meer bouwplaatsen uit de dorpen verdwijnen door enkele klagers met hoge kosten als gevolg. Ook nu weer gaat het de gemeente 70.000 euro kosten. Dit moet anders, en wij hebben hiervoor een motie ingediend en deze is door 6 van de 7 fracties ondersteund. Hier spreken wij ons als gemeenteraad het belang van de Brabantsedag voor onze gemeente uit en roepen wij het college op om de bouwplaatsen in de wijken te handhaven en proactief al nieuwe inwoners te informeren.

Tot slot waren er nog twee moties aangemeld over het maaibeleid. Zoals we de afgelopen maanden gemerkt hebben is deze niet goed uitgevoerd. Vorig jaar is het groenstructuurplan vastgesteld en een motie over de maailengte en frequentie zonder stemming overgenomen door de wethouder. De uitvoering ervan door het college laat zich te wensen over. Los van de gevaren voor verkeer en spelende kinderen, gaf dit ook een onverzorgd aanzien in onze gemeente en dat kan niet in de Parel van Brabant! Van de twee tegenstrijdige moties die ingediend waren, konden wij het ons vinden in de motie van ABHL en PvOJ. De stemming is echter geëindigd in een gelijk aantal stemmen, dus de volgende vergadering hebben wij het weer over het gras.

Tot zover dit verslag!