31 oktober 2023

Algemene beschouwingen begrotingen 2024

Onderstaand de inbreng van onze fractie voor de algemene beschouwingen van de begroting 2024 - 2027.

"Voor ons ligt de begroting waar onze ambtenaren hard aan gewerkt hebben, waarvoor dank. Echter zijn er 3 zaken waar wij onze aandacht op hebben als het gaat om deze begroting:

1. Prioriteiten stellen
  2. Uitvoering door het college
  3. Het belang voor onze inwoners

We beginnen met het belangrijkste, namelijk het belang voor onze inwoners. Stel je bent een normaal gezin in de gemeente Heeze-Leende met 1 of 2 kinderen en je kijkt naar deze begroting. Dan zie je dat de gemeentelijke lasten komend jaar wederom omhooggaan. Niet een klein beetje, maar:

• 4 % meer afvalstoffenheffing
  • 5 % meer OZB
  • En als klap op de vuurpijl 17,5% meer rioolheffing

Nu is het zo dat de afvalstoffenheffing en rioolheffing maximaal dekkend mogen zijn. Zoals jullie weten, hebben wij als CDA het al vaker over deze rioolheffing gehad en er staat weliswaar dat deze heffing voor komend jaar 99% dekkend is, maar als dat hetzelfde resultaat gaat hebben als de afgelopen 5 jaar, wordt hier weer fors “geld” opgepot, jaarlijks werd tussen de 9% en 22 % meer rioolrechten geïnd dan nodig. Het al hoge bedrag aan reserve is ruim een half miljoen euro gegroeid. Wij hebben dit eerder dit jaar bij de kadernota ook al heeft gegeven. Wij waren toen al tegen deze verhoging en daar is in de tussentijd niks aan veranderd. Gezien het gebrek aan enthousiasme over dit punt bij andere fracties, lijkt het ons ook niet zinvol om hiervoor een amendement in te dienen

Het argument van de wethouder was destijds dat er nog veel rioolonderhoud gepland is. En dat brengt ons bij het tweede punt, namelijk de uitvoering door het college. Daarin zijn we dat er veel plannen en planningen gemaakt worden, maar dat er weinig uitgevoerd wordt. Tijdens de vorige begrotingbehandeling hadden wij een amendement ingediend voor het uitvoeren van eerder genomen raadsbesluiten. Hierbij stonden onder andere de verharding van de Ronde Bleek, onderhoud fietspaden en de inrichting van het dorpsplein. Dit amendement hebben we, na toezegging van de burgemeester dat de andere zaken al gepland waren, teruggebracht naar alleen de verharding van de Ronde Bleek. Een jaar later blijkt dat zelfs dat onderdeel ook nog niet uitgevoerd is.

Zo zijn er meer zaken die lang op zich laten wachten, gedurende het jaar krijgen wij mooie presentaties, maar de uitvoering ontbreekt met als resultaat een nog steeds een puinhoop op de Kapelstraat en de Nieuwedijk, slecht onderhouden fietspaden, de witte vlek in de Bulders die nog steeds wit is en dan hebben we het nog niet gehad over de kunst- en cultuurnota die steeds opgeschoven wordt. Overigens staat in de begroting dat dat laatste dit jaar vastgesteld wordt en de aanbevelingen in 2024 uitgevoerd gaan worden. Wij zijn benieuwd.

Hoe zit het trouwens met het bouwen van woningen in de “witte vlek” van de Bulders? Loopt het CPO-project? Afgelopen week kregen we een flyer binnen van Natuurrijk Heeze. Hoe zit het daarmee? Kort samengevat wanneer beginnen we met bouwen?

En dat alles heeft te maken met dat de prioriteiten door het college, maar ook door ons als raad enerzijds niet scherp genoeg gesteld worden en anderzijds niet goed genoeg gecontroleerd worden.

Daarvoor neemt dhr Vos het van mij over. Wij hebben als raad een aantal punten gesteld die als eerste opgepakt diende te worden. Er zijn 2 zaken die we graag willen benoemen:

1. Uitvoeren van lopende projecten
  2. Bereikbaarheid

Vanaf het begin van de raadsperiode hebben wij gehamerd om lopende projecten eerst af te ronden. Rond het werk af staat er in het raadsprogramma. Vaak wordt door het college teruggegrepen op een beperkte capaciteit waardoor projecten niet uitgevoerd worden. Juist met een beperkte capaciteit moet je ervoor zorgen dat projecten afgerond worden! Anders blijven die openstaan en is er over 10 jaar nog niks gebeurd. Enkel en alleen een afgerond project vraagt geen capaciteit meer. En enkel en alleen aan een afgerond project hebben onze burgers iets.

Aan de woorden “we zijn ermee bezig” heeft niemand iets.

Het prioriteren van onze bereikbaarheid gaat helemaal niet goed. We zien dat er geen werk gemaakt wordt met het afmaken van de randweg, maar dat er wel andere projecten gestart of gepland worden zoals het autoluw maken van het centrum, de aanpassing van de Somerenseweg (binnen bebouwde kom) en Ginderover en de reconstructie van de Leenderweg. Dit alles zonder alternatieve ontsluitingswegen.

Het gevolg is dat deze wegen in plaats van veiliger onveiliger worden, in plaats van rustiger drukker worden en dat de randweg er straks voor niks gaat liggen omdat mensen nog steeds niet gestuurd worden om over de randweg te rijden. Dat moet de prioriteit zijn!

Kortom wij willen dat de juiste prioriteiten gesteld worden, dat deze door het college uitgevoerd worden en dat er voldoende aandacht is voor onze inwoners."

De raadsvergadering zelf is hier terug te vinden.