07 december 2022

Blowverbod in de binnenstad

Er komt een blowverbod in de drukke delen van de binnenstad: je mag dan op straat geen cannabis meer gebruiken. Het CDA pleit hier al jaren voor, als onderdeel van een pakket aan maatregelen om de overlast van het massatoerisme terug te dringen en af te komen van het imago van drugsstad. Toen het CDA vijf jaar geleden een voorstel indiende voor een blowverbod (zie deze motie in 2016) was geen enkele andere partij daarvoor en werd het weggestemd. Sindsdien zijn steeds meer partijen zich erachter gaan scharen, en nu is het college ook zover. CDA raadslid Diederik Boomsma: “goed nieuws! Nu zit je in de binnenstad bijna permanent in de hasjrook. Hiermee geeft de stad ook een helder signaal dat we daar van af willen.”

Andere maatregelen die het college nu wil treffen: een publiekscampagne om specifiek zuip- en braltoerisme tegen te gaan, het aantal opstapplaatsen voor feestsloepen op de Wallen beperken en het aanpakken van overlastgevende vrijgezellenfeesten.

Boomsma: “Stappen in de goede richting. Maar nog niet genoeg. Op dit moment fungeert de binnenstad als een festivalterrein die uitnodigt tot wangedrag. Om dat te stoppen, moeten we de raambordelen sluiten en stoppen met drugs aanbieden.”

Lees hier het opiniestuk van Diederik Boomsma (al uit 2014)“De stad is geen strand op Ibiza”

Lees hier zijn pleidooi in NRC “Tijd om het Rode Licht uit te doen