07 december 2023

Energiebesparing: geef isoleren topprioriteit met inzet vanuit de samenleving

De uitkomst van de Energiebespaarservice 2023-2025 is teleurstellend voor de mensen van de Fixbrigade. Op 7 december ging Rogier Havelaar met wethouder Zita Pels (GroenLinks) hierover in debat. Want isoleren heeft topprioriteit.

Op 7 december 2023 was er de Commissievergadering Duurzaamheid en Circulaire economie (DC). Tijdens de rondvraag bespraken we met de wethouder de uitkomst van de aanbesteding Energiebespaarservice 2023-2025.

We begrijpen de teleurstelling bij de mensen van FIXbrigade. Zij hebben met hun pionierende inzet op een fantastische manier veel Amsterdammers geholpen om hun huizen te isoleren. Tegelijk is de aanbesteding een zorgvuldig proces geweest en kunnen we overheidsgeld maar één keer uitgeven. Hoe vervelend het ook is voor de FIX brigade, andere partijen hadden kennelijk een beter voorstel.

Nu is het wel belangrijk dat de gemeente zorgt dat alle aspecten van de aanbesteding goed worden uitgevoerd. Als CDA Amsterdam zullen we natuurlijk de vinger op de pols houden. Want verhuurders, eigenaren en huurders kunnen vaak op een snelle manier hun huizen isoleren. Met hoge energiekosten tijdens de winter, ziet iedereen dat belang. Met onze collega's in Europa gaan we in overleg hoe we ervoor kunnen zorgen dat lokale monteurs voorkeur kunnen krijgen bij aanbestedingen. Het belangrijkste is dus dat Amsterdammers snel hulp krijgen om tochtstrips en andere energiebesparingstechnieken toe te passen.

Verder viel ons bij het bespreken van de Najaarsnota op dat in 2023 er een bedrag van meer dan vier miljoen euro uit het isolatie-offensief niet is uitgegeven. De gemeente liep 'tegen de grenzen van de markt aan'. Zo zijn er te weinig adviezen voor de energiebespaarservice gegeven. Het is belangrijk dat de gemeente alle beschikbare mensen en middelen benut om Amsterdam zo snel mogelijk te isoleren. Volgens het CDA Amsterdam moeten we daar de kracht vanuit de samenleving bij benutten. Bijvoorbeeld door vrijwilligers, pensionado's en bewonersgroepen een rol te geven. Dat is goed voor de portemonnee van Amsterdammers, goed voor het milieu en goed voor het klimaat.