17 december 2015

Een goede start voor het Respijthuis Amsterdam

De motie van CDA fractievoorzitter Marijke Shahsavari-Jansen om het Respijthuis Amsterdam in 2016 een goede start te geven, is aangenomen. Het Respijthuis Amsterdam heeft momenteel te maken met forse bureaucratische belemmeringen. Door een voor het Respijthuis slecht uitpakkende gemeentelijke ‘inkoopprocedure kortdurende verblijf’, dreigt maar een klein deel van de beoogde doelgroep in 2016 in het Respijthuis terecht te kunnen. Wethouder zorg Eric van der Burg (VVD) heeft nu van de gemeenteraad unaniem de opdracht gekregen die bureaucratische hindernissen uit de weg te ruimen.

Ondersteund met een gemeentelijke startsubsidie van € 150.000, wil het Respijthuis Amsterdam in 2016 zijn deuren openen. Het is een kleinschalig, laagdrempelig en informeel logeerhuis voor mensen die zorg nodig hebben. Vrijwilligers regelen grotendeels het reilen en zeilen in het huis en geven alle zorg en ondersteuning die normaal gesproken de mantelzorger zou geven. Zo nodig ondersteund door professionele wijkverpleging. Op deze manier krijgt de zorgvrager een aangenaam verblijf en hebben de mantelzorgers even vrijaf van zorgtaken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld op vakantie, een medische behandeling ondergaan of gewoon even bijtanken.