29 maart 2024

Stadsdialoog Amsterdam in Europa: een hoopvolle agenda voor een sterker Europa

In het kader van Stadsdialoog nodigen we regelmatig betrokken Amsterdammers uit om te spreken over een actueel onderwerp. Op 27 maart was het thema voor de stadsdialoog 'Amsterdam in Europa: een hoopvolle agenda voor een sterker Europa'. Naast Rogier Havelaar gingen Ingeborg ter Laak en Robbert van Eerd met de zaal in gesprek over actuele vraagstukken.

Onze stad is een belangrijk knooppunt voor internationale handel, cultuur en innovatie. Met dit in het achterhoofd stond tijdens het gesprek enkele vragen centraal, zoals: 'hoe kunnen we de inzet vanuit Amsterdam richting Brussel versterken en zo onze invloed vergroten?', 'Welke rol speelt de Europese Unie voor Amsterdam?' En tot slot: 'Op welke wijze kan onze regio Europa versterken?'

Met oog op de actuele kwestie rondom de Europese aanbestedingsregels en de Energiebespaarservice bespraken de aanwezigen de noodzaak dat er voor lokale initiatieven, zoals de FixBrigade, meer ruimte komt voor 'lokale binding'. Het is frustrerend om te zien dat Amsterdamse maatschappelijke initiatieven en (lokaal verankerde) MKB-ondernemingen nu kansen mislopen. De groep deelde dan ook de mening dat het wenselijk is dat lokale binding bij het Europees aanbestedingsregels zwaarder mee kan worden genomen, zodat via het aanbestedingsbeleid van de gemeente maatschappelijke initiatieven en sociale ondernemers met een lokale binding gezamenlijk de opgaven rondom energietransitie (i.c. energiebespaarservices), circulaire economie (i.c. reparatieservices) en maatschappelijke mobiliteitsvoorzieningen (i.c. taxiservices voor senioren) kunnen oppakken. Tijdens de gemeenteraadsvergadering op 28 maart is de CDA-motie met doel hiervoor te gaan lobbyen met brede steun aangenomen. Dit is in lijn met het Europese verkiezingsprogramma van het CDA (lees hier de aangenomen motie terug).

Het onderwerp 'gemeenschapszin' en Europa werd vervolgens ter sprake gebracht. Want naast de kracht van de interne markt, moeten we ook samen bouwen aan een sterker gemeenschapsgevoel. De grote groep expats die in onze metropoolregio wonen, brengt ook uitdagingen met zich mee. Het versterken van de lokale gemeenschap moet hand in hand gaan met een gevoel van gastvrijheid. Een sterke gemeenschapszin, met daarbij 'fatsoen' als leidraad zorgt er voor dat zowel inwoners als expats zich thuis voelen in onze regio.

Tijdens het gesprek werd nadrukkelijk stilgestaan bij de veiligheid op het Euroepse continent. Door de inval van Rusland in Oekraïne zijn we ons bewuster dan ooit over de Europese veiligheidssituatie. Ook Amsterdam wil hieraan bijdragen en meerdere zaken kwamen hierbij aan de orde. Het onderwerp van een te grote afhankelijkheid van Nederland op geopolitiek niveau kan hier niet los van worden gezien. Dit werd door een aanwezige geïllustreerd aan de hand van het medicijntekort waar we momenteel mee te maken hebben. Het is verontrustend om te zien dat we zo afhankelijk zijn geworden van wereldwijde handelsketens voor onze medicijnen. Dit vraagt om een heroverweging en nieuwe strategieën om onze gezondheidszorg te waarborgen. De uitgangspunten van een eerlijke economie moeten daar in Europa centraal bij komen te staan.

Meer weten over onze plannen in Europa? Lees voor meer informatie, het verkiezingsprogramma 'Een fatsoenlijk Europa, Onze hoopvolle agenda voor een sterker Europa'.