16 februari 2023

CDA en VVD: Geen erotisch centrum in Zuid

AMSTERDAM – Amsterdam-Zuid staat maar liefst twee keer op de lijst van drie voorkeurslocaties voor een erotisch centrum, zo werd donderdag bekend. Een zeer slechte zaak, volgens de fracties van VVD en CDA in de stadsdeelcommissie Zuid. "Zo’n erotisch centrum tast de leefbaarheid en veiligheid aan van de hele omgeving. Ook de economische gevolgen zijn niet te overzien."

Wat fractievoorzitters Claudia van Zanten (VVD) en Jurriaan Limburg (CDA) betreft zijn de voorgestelde locaties niet geschikt. Ook zijn zij verbijsterd over het feit dat er twee locaties in Zuid op de voorkeurslocatielijst staan. Op de vorige 'shortlist' stonden acht locaties verspreid over de gehele stad, waarvan één in stadsdeel Zuid. Uit deze acht locaties zouden er twee of drie worden gekozen.

"Nu is er opeens een geheel nieuwe extra locatie in Zuid uit de hoge hoed getoverd. Onbegrijpelijk. De kans dat dit erotisch centrum in Zuid komt, wordt nu helemaal groot. Het gebied rond de Zuidas en de RAI is een woongebied met gezinnen, scholen -zoals basisscholen en een roc- en parken waar veel families en ouderen wandelen en recreëren: totaal ongeschikt voor een erotisch centrum. De buurt heeft nu al te maken met enorme overlast van evenementen en verkeersonveilige situaties," zegt Van Zanten, die zich al lange tijd verzet tegen de mogelijke komst van het erotisch centrum. "Dit centrum hoort sowieso in geen enkele woonwijk thuis."

‘Sekspretpark’
Ook het CDA in Zuid gelooft niet in de toegevoegde waarde van een eventueel erotisch centrum. "In de huidige plannen moet het een plek worden met honderd peeskamers, onder andere een burlesque nachtclub, een seksmuseum, bistro's en een beautysalon. Je moet prostitutie niet promoten en stimuleren, laat staan een soort sekspretpark bouwen," aldus Limburg.

De lokale VVD- en CDA-fractie storen zich ook aan de vergelijking met Keulen, waar een dergelijk 'Laufhaus' succesvol zou zijn. "Er wordt vaak enthousiast verwezen naar de situatie in Keulen, maar dat is juist een voorbeeld van hoe het niet moet: een kolossaal flatgebouw met peeskamers, dat ontzettend veel toeristen en criminaliteit aantrekt. Ook zijn er veel gewelddadige incidenten geweest tegen sekswerkers. Niet voor niets bestempelt de Duitse politie het gebied als een 'criminaliteitshotspot'," licht Limburg toe.

Extra probleem
"De leefbaarheid en veiligheid van Amsterdam-Zuid staat hierdoor onder druk," vreest Van Zanten. "De voorkeurslocaties liggen ook nog eens pal aan ringweg A10 Zuid, één van de drukste en gevaarlijkste stukken snelweg van Nederland. Het erotisch centrum is bedacht om de druk op de Wallen te verminderen, maar door een deel hiervan naar een van deze locaties te verplaatsen, creëer je ook nog een extra probleem: nóg meer verkeersdruk in Zuid. Vanuit bijvoorbeeld Almere of Oegstgeest ga je sneller even met de auto op en neer naar Zuid dan dat je de oude binnenstad inrijdt.’

Wat Van Zanten en Limburg betreft komt er geen erotisch centrum in Zuid. Ze hebben het afgelopen jaar diverse bewoners, ondernemers en sekswerkers gesproken die er net zo over denken. Ondanks hun weerzin zijn Van Zanten en Limburg bereid het voorstel constructief te benaderen. "De Amsterdamse politiek moet heel goed kijken naar de maatschappelijke en economische impact van beleid, voordat hierin een keuze wordt gemaakt. Wij willen ons zeer goed laten voorlichten."

Hoorzitting
Vooruitlopend op de besluitvorming hebben Van Zanten en Limburg daarom samen met D66 en 50Plus op 11 januari jl. al een initiatiefvoorstel ingediend om een hoorzitting over dit onderwerp te organiseren. De stadsdeelcommissie Zuid heeft dit voorstel unaniem aangenomen. Tijdens de hoorzitting kunnen deskundigen, bewoners, ondernemers, sekswerkers en andere betrokkenen hun ervaring en visie delen met de leden van de stadsdeelcommissie. Nu bekend is dat Zuid op de voorkeurslocatielijst staat, wordt deze hoorzitting binnenkort georganiseerd.