09 oktober 2018

Meer handhaving 's nachts: De Nachtwacht

Amsterdam krijgt meer handhavers. Dat is goed nieuws. Het CDA vindt het wel belangrijk dat deze worden ingezet op de plekken en de tijden waar de overlast het grootst is, zoals het Leidseplein, het Rembrandtplein en de Wallen. De Amsterdamse Ombudsman Arre Zuurmond constateerde het deze zomer al: 'Het centrum van Amsterdam is 's nachts een wetteloze jungle.' Juist hierom is het tijd om handhavers gericht in te zetten tegen overlast en asociaal gedrag op de plekken waar dit het hardst nodig is. Daarom hebben we een Nachtwacht nodig in de binnenstad.

De Ombudsman maakt zich ook zorgen over de macht van crimineel geld op de Wallen en merkt op dat het gezag van de overheid afwezig lijkt. Die situatie moet veranderen. Om de grip op de stad terug te krijgen is het essentieel dat handhavers aanwezig zijn en een einde maken aan wetteloosheid, zodat Amsterdam ook 's nachts schoon en veilig blijft.