19 januari 2024

Rogier Havelaar over ophef Nootmuskaatstraat: "Het is juist heerlijk over aardappelen"

Tijdens de rondvraag in de commissievergadering AZ op 18 januari 2024 werden er vragen gesteld over de naamgeving van straten in Amsterdam. Rogier Havelaar, voorzitter van de Amsterdamse CDA-fractie, noemt het besluit om de naam 'Nootmuskaatstraat' terug te trekken ’onbegrijpelijk.’ „Er zullen best heel verstandige mensen bij die commissie zitten, maar ik begrijp deze afweging echt niet. Nootmuskaat is heerlijk over bijvoorbeeld de aardappelen en ook in veel pastasauzen smaakt het goed. Niet te vergeten de Brabantse worstenbroodjes! Die smaken zo lekker dankzij de nootmuskaat door het gehakt. Nootmuskaat reduceren tot een handelswaar uit het verleden is onterecht, onnodig en onverstandig.” Havelaar wordt ’zelfs een beetje boos’ van de overweging om de Nootmuskaatstraat te schrappen. „Er zijn lelijke bladzijden in onze geschiedenis, maar dat er nootmuskaat op de schepen van de VOC zit, daar kan de nootmuskaat niets aan doen.”

Lees het gehele artikel in de Telegraaf in de krant van 19 januari 2024 hier terug.