20 december 2023

Waardeer de rol van Migrantenkerken: biedt hen ruimte

In de raadsvergadering van 20 december heeft Rogier Havelaar een pleidooi gehouden voor het creëren van meer ruimte voor migrantenkerken in Nederlandse gemeenten. Havelaar benadrukte het grote belang om bij het herontwikkelen van de H-buurt in stadsdeel Zuidoost rekening te houden met de behoeften van religieuze instellingen. Migrantenkerken zoals het Maranatha Community Transformation Center (MCTC) vervullen een cruciale maatschappelijke rol in de wijk. Ze bieden huiswerkbegeleiding en ontbijt voor kinderen voordat ze naar school gaan, ze bieden juridische en andere hulp aan bewoners en er worden maaltijden geserveerd. Daarnaast biedt de kerk een plek voor ontmoeting en gesprek. Zulke plekken moeten we koesteren. Veel migrantenkerken huren momenteel een ruimte, maar door herontwikkeling, nieuwbouw en stijgende vastgoedprijzen komen zij in de knel.

Een voorbeeld hiervan is het Maranatha Community Transformation Center (MCTC) in de H-buurt in Amsterdam-Zuidoost. Deze kerk huurt al meer dan vijftien jaar een ruimte van de gemeente, maar moet daar binnenkort weg vanwege nieuwbouwplannen.

Rogier Havelaar stelde dat nieuwe wijken niet alleen woningen en winkels moeten bevatten, maar ook voldoende ruimte moeten bieden voor maatschappelijke voorzieningen. Religie hoort daar natuurlijk een essentieel onderdeel van te zijn. Hij legt de nadruk op het feit dat migrantenkerken, zoals MCTC, een essentiële rol spelen in het sociale leven van veel migrantengemeenschappen. Daarom is het cruciaal dat zij voldoende ruimte krijgen om hun geloof te kunnen belijden. Ook benadrukte hij tijdens zijn bijdrage dat gemeenten actief moeten meedenken en samenwerken met migrantenkerken om de benodigde ruimte te creëren. Het gaat hierbij niet alleen om het beschikbaar stellen van fysieke ruimte, maar het kan daarbij ook gaan om het erkennen van de waardevolle bijdrage voor maatschappelijke samenhang en voor de interreligieuze dialoog.

Voor het CDA Amsterdam staat één ding vast: het betrekken van migrantenkerken bij stadsontwikkeling en het waarborgen van religieuze vrijheid zijn belangrijke stappen naar een inclusieve samenleving waarin alle gemeenschappen zich gehoord en gewaardeerd voelen.