18 december 2023

Zorgenlijn Erotisch Centrum

Het CDA Amsterdam is en blijft tegen het plan van het gemeentebestuur om een groot seksparadijs te bouwen. Nu het gemeentebestuur de Europaboulevard in stadsdeel Zuid heeft aangewezen voor het nieuwe Erotische Centrum, openen wij de ‘Zorgenlijn Erotisch Centrum’ waar bezorgde Amsterdammers per e-mail en telefonisch hun mening kwijt kunnen.

Voor het CDA Amsterdam is de discussie nog altijd niet beslecht. Rogier Havelaar: “Als wij in Amsterdam op een zelfbewuste wijze discussiëren over de positie van alle mensen in onze samenleving, moeten wij ook durven spreken over de normen en waarden rondom het sekstoerisme en prostitutie. Juist deze kwetsbare groep moeten wij als stad meer gaan beschermen. Het faciliteren door een nieuw erotisch centrum is niet de juiste weg.”

Tijdens meerdere inspraakavonden hebben veel mensen hun zorgen geuit. Ook heeft het stadsdeel Zuid duidelijk gemaakt dat dit geen goede locatie is. Zowel de volledige stadsdeelcommissie als het Dagelijks Bestuur achtten de twee voorkeurslocaties in Zuid ‘ongeschikt.’ Ondanks deze kritische geluiden, zet het gemeentebestuur de plannen door. Daarom openen wij nu een zorgenlijn.

‘Het is onbegrijpelijk dat speeltuin Amstelpark een megabordeel mag verwelkomen als nieuwe buren. Wat zijn de gevolgen voor de buurt en dit prachtige park waar veel gezinnen komen? Er zijn nog veel onbeantwoorde vragen’ constateert Jurriaan Limburg, onze CDA’er in stadsdeel Zuid.

Rogier Havelaar: “Rondom de Europaboulevard in stadsdeel Zuid wonen mensen. Zij willen dat dit stadsdeel veilig is. Ook bedrijven investeren volop in dit gedeelte van de stad. Zo versterken zij de Amsterdamse economie. Met deze beslissing wordt hun toekomst onzeker. De overlast en onveiligheid zal toenemen. Dit is niet alleen onze angst, maar ook van veel Amsterdammers. Met de Zorgenlijn willen wij alle kritische geluiden verzamelen. Op die manier gaan we zorgen dat het gemeentebestuur alle zorgen meeneemt. Natuurlijk blijven we ons best doen om het gemeentebestuur te overtuigen om de plannen niet door te zetten. Hier geldt volgens ons: ‘beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Het gemeentebestuur lijkt de verkeerde richting in de slaan. Wij moeten bijsturen.’

De Zorgenlijn Erotisch Centrum is per 18 december geopend. Wij hopen dat Amsterdammers ons bestoken met e-mails, telefoontjes en appjes. Wij willen iedere vraag, detail en kritische noot meenemen als de gemeenteraad besluit over het plan van het gemeentebestuur. Want wij delen de grote zorgen van onze inwoners. Volgens ons is er geen plek voor een nieuw sekspaleis. Ook niet rond de RAI waar het te vol en te druk is. De veiligheid komt in gevaar.

Daarom roepen wij iedereen op om zorgen te uiten via het formulier op deze website.

Ook kunt u ons mailen ([email protected]) of telefoneren: 020 - 552 34 76.