De gemeenteraad van Dinkelland pleit al langer bij wethouder Severijn (Progressief Dinkelland) voor een Deltaplan Wonen, met onorthodoxe maatregelen om voldoende betaalbare woningen aan te bieden. ''Aan de deadline van 1 januari 2024 is niet voldaan. Dit duurt te lang'', vindt CDA-raadslid Erik Hemmer.

Erik Hemmer pleitte namens CDA Dinkelland al eerder voor een Deltaplan Wonen. Hij ging er zelfs voor op de koffie bij woonminister Hugo de Jonge. ''We horen te vaak persoonlijke verhalen dat jongeren en ouderen in hun eigen dorp of stad willen blijven wonen, maar daar geen mogelijkheid toe hebben'', liet Hemmer eerder weten. Met succes pleitte hij voor een plan, door het college ook wel volkshuisvestingsprogramma genoemd. Niet alleen kijken naar het creëren van kavels, maar ook naar de financiering, versnellen van procedures, voorrang geven aan inwoners met sociale binding en creatieve oplossingen zoals huurkoop.

Op 7 november 2023 heeft Lokaal Dinkelland, gesteund door Burgerbelangen, VVD en CDA Dinkelland een motie ingediend met concrete maatregelen en een deadline van 1 januari 2024. ''Een goede motie met maatregelen voor onze woningzoekende inwoners, specifiek voor starters en senioren'', vindt Hemmer. ''De motie is aangenomen. Er is daarna één besloten raadsbijeenkomst georganiseerd en sindsdien is het stil''. De CDA-fractie vraagt zich af wanneer er een concreet plan komt, waar de gemeenteraad over kan beslissen om een betaalbare woning sneller in het vooruitzicht kan stellen. Daarom stellen zij schriftelijke vragen aan het college van B&W.

De CDA'ers willen weten waarom het college de deadline niet heeft gehaald en of de motie nog wordt uitgevoerd. Ook vragen zij zich af wanneer het plan komt en hoe de genoemde punten in de motie terugkomen. Het college heeft dertig dagen de tijd om de vragen te beantwoorden.