Voor het partijcongres begint op zaterdag 4 februari, trappen we ook de Utrechtse campagne af met een stadswandeling door Amersfoort. Lijkt het je leuk om hier aan mee te doen? Zorg dan dat je zaterdag 4 februari om 12.30 op het station van Amersfoort bent.

Vanaf daar zullen we met onze lijsttrekker Mirjam Sterk, onze Utrechtse Eerste Kamerkandidaat Aline Pastoor en uiteraard onze eigen Amersfoortse kandidaat Joost Merema een stukje door de stad lopen, waarna we gezamenlijk naar de congreslocatie (Rijtuigenloods) zullen gaan.

Als een “groen lint” zullen we met zoveel mogelijk CDA’ers door de stad wandelen en u onderweg kennis laten maken met hoe het er nu uit ziet en wat er in de nabije toekomst gaat veranderen.
Trek uw groene CDA-jas aan, doe uw CDA-sjaal om en laat Amersfoort zien dat we staan te trappelen om te beginnen!

ROUTE BESCHRIJVING:
Om 12.30 uur vertrekken we vanaf het Stationsplein(voorzijde) al wandelend door de Stationsstraat richting het huidige Stadhuis. Nu nog een saai stationsplein, en een drukke weg met weinig groen, die binnenkort omgetoverd gaan worden tot een ware entree naar de binnenstad.

Via het Stadhuisplein, waar nu nog het huidige stadhuis staat, lopen we via een deel van de oude binnenstad richting het Eemplein.
We zien onderweg Museum Flehite waar, samen met de erachter gelegen Elleboogkerk, plannen voor zijn om deze te moderniseren tot één groot hedendaags stadsmuseum met wisselende tentoonstellingen. Samengesteld uit stukken die onder andere opgeslagen zijn in het CCNL (Collectie Centrum Nederland, depotstukken van Rijksmuseum, Paleis ’t Loo,Openlucht Museum), ook gevestigd in Amersfoort.

Dan langs de Koppelpoort, een van de meest beeldbepalende gebouwen van Amersfoort, lopen we naar het Eemplein. Daar nemen we kort de tijd voor het welbekende fotomoment, lopen langs het Eemhuis waar de bibliotheek en Archief Eemland zijn gehuisvest, en steken over naar De Nieuwe Poort.

Bij de Nieuwe Poort aangekomen, stoppen we kort om aan de rechterkant te wijzen op de Kop van Isselt (op de foto wit omlijnd). Nu nog een gebied met industrie, winkels, automotive, retourboulevard en de gemeentelijke vuilstort (ROVA). Over een aantal jaren is dit de plek waar circa 5.500 woningen gaan verschijnen, het MaaS- concept (Mobility as a Service) van toepassing zal zijn en dat allemaal (mede) mogelijk gemaakt door een grote financiële impuls vanuit het ministerie van onze eigen Hugo de Jonge.

We steken daarna de rotonde de Nieuwe Poort over en zien links voor ons een groot braakliggend stuk terrein liggen. Op dit terrein komen eind 2025/begin 2026 het nieuwe stadhuis, Huis voor de Stad, en nog eens vele tientallen woningen.