Het verzet is groter dan ooit, maar Amersfoort gaat tóch door met gebruik van biomassa om huizen te verwarmen

Hoewel het verzet ertegen groter is dan ooit, gaat Amersfoort door met het gebruik van biomassa als tijdelijke energiebron om huizen mee te verwarmen. Het in grote centrales verbranden van houten pellets is volgens de gemeente bittere noodzaak om de stad van het gas af te krijgen.

Bron: AD.nl geschreven door Artwin Kreekel 24-03-21

Dat bleek dinsdagavond, tijdens een lange vergadering over het nieuwe plan om Amersfoort te verduurzamen. De stad wil uiterlijk 2050 volledig gasloos opereren en moet om dat te halen ieder jaar minstens 2200 huizen op een andere warmtebron aansluiten. De hoop is dat aardwarmte die bron kan worden, maar of de Amersfoortse bodem geschikt is voor de winning hiervan moet nog blijken.

Om te voorkomen dat inwoners in de tussentijd koude voeten krijgen, heeft de gemeente vergunningen verleend voor de bouw van twee biomassacentrales: één op de Hoef en één op Isselt. Samen goed voor het verwarmen van 14.000 huizen, zo’n 20 procent van het totaal aantal woningen. Een groeiend aantal politieke partijen in de gemeenteraad ziet daar niets in. Een voorstel van het CDA om biomassa uit te sluiten als energiebron, werd dinsdagavond gesteund door Amersfoort2014, BPA, Denk, Lijst Molenkamp, Lijst Sanders en SP.

Verbrokkeld

Met zestien van de 39 stemmen haalde deze oproep geen meerderheid, maar de aanhang was nog niet eerder zo groot. ,,Toen we drie jaar geleden begonnen te verkennen wat de alternatieven waren voor aardgas, waren er nog veel opties”, aldus CDA-raadslid Alex Engbers, initiatiefnemer van de tegenactie. ,,In feite hebben we nu nog maar één hoop: aardwarmte. En de steun voor biomassa verbrokkelt ondertussen: we kunnen niet meer volhouden dat het een geschikte brandstof is.”

Volgens wethouder Fatma Koser Kaya (D66, Economie), die de zieke portefeuillehouder Astrid Janssen (GroenLinks, Duurzaamheid) verving, is met gebruik van biomassa als tijdelijke warmtebron niets mis. ,,We stellen eisen aan de herkomst van het hout en we maken afspraken voor de uitfasering. En de eisen die wij als Amersfoort stellen voor de uitstoot, zijn strenger dan wettelijke norm.” Redenen ook voor VVD, D66, GroenLinks, ChristenUnie en PvdA om vooralsnog vast te houden aan de vergunning voor de twee verbrandingsketels.

Het gebruik van biomassa om huizen warm te stoken ligt niet alleen in de lokale politiek gevoelig. Een peiling in Schothorst-Zuid, de buurt die door de gemeente is aangemerkt als pilotwijk voor ‘operatie-gasloos’, wees eind vorig jaar uit dat 80 procent van de ondervraagde bewoners niets ziet in het verbranden van hout. Ook landelijk woedt de discussie over biomassa, onder meer omdat uit onderzoek blijkt dat het gebruik ervan onder de streep meer CO² uitstoot dan een kolencentrale. Amersfoort heeft de deur overigens al wel dichtgegooid voor de komst van nog meer biomassacentrales dan de twee waarvoor een vergunning is verleend.

Subsidie

De problemen beperken zich in de stad niet tot welke brandstof wordt gebruikt als alternatief voor gas. Überhaupt is het de vraag waar Amersfoort het geld vandaan haalt om alle huizen erop aan te sluiten. Sinds eind vorig jaar bleek dat de gemeente kan fluiten naar een subsidie van 4,9 miljoen euro voor Schothorst-Zuid, staan alle seinen op rood. Die 4,9 miljoen euro vormt namelijk 20 procent van het totale bedrag wat Amersfoort nodig denkt te hebben voor de hele operatie, en een alternatief potje is er niet: voor zo’n beetje alle duurzaamheidsplannen is de bodem van de schatkist wel bereikt.

Amersfoort wil nu wijk voor wijk gaan kijken wat er wél mogelijk is, en vervolgens beginnen bij de meest kansrijke projecten.