Voorzitter,

Ongeveer een jaar geleden presenteerden we het coalitieakkoord aan het begin van een zomer die beheerst werd door de naweeën van de coronacrisis, de oorlog in Ukraine, de stijgende energieprijzen en de enorme inflatie. We naderen de zomer van dit jaar.

We hebben het vrijwel niet meer over de Corona-jaren. Wie heeft er thuis nog mondkapjes liggen? En waar bewaart u ze dan? Het nieuws over Oekraïne verdween langzaam naar de achtergrond, maar in Oekraïne wordt dagelijks nog stevig gevochten, het zomeroffensief is begonnen en we moeten nog maar afwachten wat de gevolgen zullen zijn van de ontwikkelingen van het afgelopen weekend.Is de Wagner groep uitgerangeerd? Is Poetin in het nauw gedreven? En welke rare sprongen gaat deze kat maken?

Eén van de zegeningen van de mens is het vermogen om vervelend en naar nieuws weg te drukken, te vergeten.Deze kadernota sluit grotendeels naadloos aan op het gevoel van “de vervelende, nare, slechte tijden liggen achter ons”. De zomer komt eraan....

Veel seinen staan op groen.  Ik noem een paar voorbeelden:
⁃ binnen het Sociaal Domein leveren we, buiten de bestaande regels om, veel maatwerk; om te voorkomen dat iemand tussen wal en schip valt ⁃ De Jeugdzorg is, na veel onzekerheid, opnieuw aanbesteed
⁃ Een nieuwe visie op Parkeren heeft het licht gezien
⁃ Voor het nieuwe zwembad in Hoogland zijn de plannen een heel eind op weg
⁃ Dit college en veel raadsleden zijn zichtbaar in de stad en zoeken onze inwoners op
⁃ Plannen op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling en wonen vliegen ons om de oren
⁃ Voor de mensen die gevlucht zijn voor oorlog, geweld of onderdrukking lopen inwoners van onze stad, ambtenaren en college zich het vuur uit de sloffen om hen een veilig onderkomen, scholing en werk te bieden
⁃ In alles proberen we uit te dragen dat we een inclusieve stad willen zijn. Waar iedereen zich thuis voelt, waar met iedereen rekening wordt gehouden en iedereen mee telt. Zij aan Zij in Amersfoort: naast, met en voor onze inwoners. ⁃ Wat CDA Amersfoort betreft: Samen in bescheidenheid en met compassie

Is er dan geen enkel wolkje aan de lucht? Natuurlijk wel.
De fractie van CDA Amersfoort ziet grote uitdagingen en ontwikkelingen waar we ook mee geconfronteerd worden.
⁃ Allereerst de druk op de openbare ruimte, het gevecht om de ruimte: we moeten woningen bouwen, we willen ons aandeel leveren in de energietransitie, we willen vergroenen. Die druk op de openbare ruimte doet iedereen wel ergens pijn.
⁃ Kunnen we de groei naar 180.000 inwoners in goede banen leiden? Rekening houdend met de huidige inwoners van meer dan 100 nationaliteiten, rekening houdend met de nieuwkomers van binnen en buiten Nederland, rekening houdend met de generatie van 20’ers en 30’ers die een baan en een huis zoeken, rekening houdend met ouderen voor wie het ook zo moeilijk is een geschikte woning te vinden, rekening houdend met bedrijven die zich hier willen vestigen of willen uitbreiden;
 En dat alles in combinatie met de netcongestie-problematiek.
⁃ Een inclusieve stad is voor CDA Amersfoort een stad die er rekening mee houdt dat onze inwoners ook op deze gebieden mee kunnen blijven doen. Dat het voor iedereen haalbaar en betaalbaar blijft.
⁃ Grote zorgen maken wij ons om drugsgebruik, en druggerelateerde criminaliteit; om het flinterdunne laagje tussen bovenwereld en onderwereld; om ondermijning; om geweld op straat.
- En we stevenen af op een ravijn op financieel gebied. Dat valt dit college niet te verwijten. Want door Haagse maatregelen staan alle gemeenten voor een enorme opgave. De verwachte kortingen en niet meegroeiende bijdragen van het rijk slaan vanaf 2026 een gat in onze begroting. Een gat zo groot dat we zelfs onder onze weerstandsratio zakken, is voor CDA Amersfoort een gruwel.
Rentmeesterschap is één van onze hoekstenen. En naast zorg voor onze aarde en onze directe leefomgeving valt ook solide financieel beheer daar onder.  Kortom, hoe de vooruitzichten voor de komende jaren ook zijn, we weten nu al dat het vanaf 2026 in financiële zin even geen zomer zal zijn.

Voor CDA Amersfoort is het glas echter tenminste halfvol en we kijken met vertrouwen naar de komende periode waarin het college in nauwe samenspraak met de gemeenteraad en inwoners tot denkrichtingen komt om de jaren vanaf 2026 het hoofd te bieden. CDA Amersfoort zoekt daarbij op de eerste plaats graag naar gedeelde waarden en normen, waarbij je als je een beroep doet op inclusiviteit je er niet van uit gaat dat “als de ander niet denkt of doet zoals ik, dan deugt hij niet”. Want dat leidt tot uitsluiting, tot exclusiviteit, het buitensluiten van anderen of andersdenkenden.

Voor CDA Amersfoort blijft de komende jaren het motto: “Zij aan Zij in Amersfoort”; naast, met en voor onze inwoners.