Micheline Paffen zei het al tijdens het ondertekenen van het isolatie-manifest: ,,Isolatie is de snelste weg naar succes. Met een betere isolatie heeft zowel de mens als de aarde direct voordeel. De Amersfoorter met goede isolatie betaalt minder stookkosten en woont comfortabeler. En de aarde profiteert doordat bij goede isolatie we minder CO2 produceren. Met dit manifest hopen we alle Amersfoorters en alle Amersfoortse bedrijven te inspireren om van isolatie serieus werk te maken. In het belang van onze aarde én onze portemonnee.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Amersfoort trekt 3 miljoen euro uit voor isoleren woningen: inwoners kunnen zich aanmelden

Goed nieuws voor Amersfoorters die hun huis willen isoleren: de gemeente Amersfoort start vanaf november een zogenaamd ‘isolatieoffensief’, waarbij woningeigenaren kans maken op subsidie en ondersteuning bij het regelen van isolatie. In totaal trekt de gemeente 3 miljoen euro uit voor het offensief.

Bron: AD / AD.nl/Amersfoort geschreven door: Bas Voets 12-10-23

De woningeigenaren moeten wel aan een aantal eisen voldoen om in aanmerking te komen voor de subsidie. Zo regelt de gemeente voor eigenaren met een inkomen tot 150 procent van het bijstandsniveau en een slecht geïsoleerde woning met een WOZ-waarde van 441.000 euro of lager, een isolatiebedrijf dat maximaal twee isolatiemaatregelen uitvoert. De kosten hiervan zijn volledig voor de gemeente.

Huiseigenaren met een inkomen boven 150 procent van het bijstandsniveau ontvangen 1000 euro isolatiesubsidie en een gratis advies op maat van een isolatiedeskundige. Tot slot is er ook hulp voor Amersfoorters met een eigen woning boven de 441.000 euro: zij krijgen isolatie-advies tegen 25 procent van de kosten. Voor huurders zijn de woningcorporaties aan zet. Voor eigenaren van appartementen wordt nog een ondersteuningsaanpak ontwikkeld.

‘Betaalbaarder, makkelijker en sneller’

Astrid Janssen, de Amersfoortse wethouder van energietransitie, laat in een persbericht weten waarom de gemeente het offensief start: ‘Iedereen wil in de wintermaanden wonen in een verwarmd huis. Met de stijgende energieprijzen is dat niet meer vanzelfsprekend.

Tegelijkertijd moeten we duurzaam en spaarzaam omgaan met energiegebruik om klimaatverandering tegen te gaan. Daarom is isoleren belangrijk. Met het isolatieoffensief wordt isoleren betaalbaarder, makkelijker en sneller voor Amersfoortse woningeigenaren.’

De gemeente start 15 november met een campagne waarin Amersfoorters uitgenodigd worden mee te doen met het isolatieoffensief. Inwoners met interesse kunnen zich alvast melden op amersfoort.nl/isolatie.