Roep om actie groter dan ooit na wéér een beroving op Hoolesteeg: ‘Bizar hoeveel mensen fietspad mijden.

Er moet nu écht daadkracht komen na wederom een beroving op de Hoolesteeg in Amersfoort. Na meerdere incidenten in het verleden, werd dit weekend opnieuw iemand van zijn eigendommen beroofd. Arie den Ouden (CDA) wil geen dag langer wachten en eist maatregelen bij één van de meest beruchte fietspaden van de stad.

Geschreven door: Jeroen van der Veer AD 25-01-24

Na een stapavond fietst Mathijs (17) afgelopen weekend vanuit de binnenstad naar zijn huis in Amersfoort Noord. Bij Park Schothorst ziet de tiener plotseling iemand druk met zijn armen zwaaien. Hij wil hulp en snel ook. Als de 17-jarige vraagt wat er is, wordt duidelijk dat deze persoon net is beroofd door twee personen. Weer op de Hoolesteeg, weer langs de bosrand.

Arie den Ouden zucht diep als hij hoort dat het opnieuw raak was. Al vaker heeft het raadslid van het CDA bij burgemeester Lucas Bolsius aan de bel getrokken over dit fietspad. Camera’s zouden een oplossing kunnen zijn voor de kwetsbare hoofdroute tussen de noordelijke wijken en het centrum van de stad, denkt hij.

Niets doen geen optie

,,Maar los je het daarmee op”, vraagt Den Ouden zich nu hardop af. ,,Je moet de berovingen voor zijn en niet pas kunnen handelen als een incident heeft plaatsgevonden. Voor mij is niets doen in ieder geval echt geen optie meer. Wat moet er nog gebeuren voordat de gemeente de signalen vanuit de samenleving serieus neemt?”

Zo zouden vooral vrouwen, ’s avonds het fietspad mijden en lijkt niemand daar echt prettig te rijden als het donker is. Het slachtoffer deed dit in de nacht van zaterdag op zondag wel. Hij werd rond 03.00 uur opgewacht door twee personen en ter hoogte van voetbalvereniging VVZA beroofd van zijn airpods, telefoon en portemonnee. Het fietspad verbindt Amersfoort Noord met het centrum en is door de bomen redelijk beschut.

Slachtoffer thuisgebracht

Terwijl de twee daders al gevlucht zijn, treft Mathijs het slachtoffer aan. Doodsbang brengt de 17-jarige hem naar huis en de politie wordt ingeschakeld. Laatstgenoemde bevestigt de beroving en start een onderzoek: ,,We kunnen nu niet meer kwijt dan dat het om twee daders gaat, die één slachtoffer hebben gemaakt.” Na een reeks incidenten in het verleden, vreest Arie den Ouden nu opnieuw voor een toename in overvallen, berovingen en mishandelingen rondom de Hoolesteeg. Wat hem betreft volgen er vandaag nog maatregelen om dit te voorkomen. ,,Het pad loopt langs een bos. Als dader kan je dus heel makkelijk vluchten. Waarom raster je dit niet af met een hek?

Verlichting en camera's

Dat is echter niet de enige maatregel die Den Ouden graag toegepast ziet worden. ,,Plaats tóch maar camera’s. Je weet als potentiële dader dat ze er hangen en denkt dan wel twee keer na. Het kan ook afschrikkend werken, hè? Oh, en nog iets”, vervolgt hij. ,,Verlichting. Hoe vaak de lantarenpalen daar niet kapot zijn... Dat is dan toch vragen om problemen?”

Het fietspad moet veilig zijn. Voor iedereen. Het is bizar hoe vaak ik hoor dat mensen daar niet durven te fietsen

Arie den Ouden, CDA-raadslid

De gemeente Amersfoort beaamt dat de Hoolesteeg de aandacht heeft. Gemeentewoordvoerder Brugt Groenevelt: ,,Zeker door het verleden, waarbij er sprake was van high-impact criminaliteit , snap ik dat een nieuw incident zorgt voor angst. Daarom blijven we scherp en moet de basis in orde zijn: de lantarenpalen moeten aanstaan en de heggen kort gesnoeid.”

Angst voor het fietspad

Volgens Den Ouden is dit niet genoeg en hij gaat de situatie op de Hoolesteeg opnieuw op de politieke agenda proberen te krijgen: ,,Ik wil voorkomen dat er straks gezegd wordt ‘hadden we maar'. Het fietspad moet veilig zijn. Voor iedereen. Het is bizar hoe vaak ik hoor dat mensen daar niet durven te fietsen. Wij als gemeente moeten dus iets doen.”

Het gehele artikel in het AD inclusief foto's is hier te lezen