Op 13 februari 2024 heeft CDA Amersfoort enkele feitelijke vragen gesteld over de BOA-organisatie bij agendapunt 8 van de commissie Bedrijvigheid. De beantwoording hiervan, naast gesprekken met betrokkenen, zijn aanleiding om aanvullende vragen over de organisatie, inzet en aansturing te stellen.

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:
1. Een van de vragen die de fractie van CDA Amersfoort heeft gesteld ging over een organogram van de organisatie. Uit de beantwoording blijkt dat de 30 (waarvan 2 deeltijd) Amersfoortse boa’s werkzaam zijn in diverse domeinen: (1) openbare ruimte, (3) leerplicht en (5) werk, inkomen en zorg. We willen graag een organogram van de organisatie zien. Zowel naar FTE, als naar de deelgebieden.
2. Ook willen we graag overzicht van de verschillende management-lijnen. Wie stuurt wie aan, wie is beslisbevoegd, wie stelt werkschema’s op, en wie stelt de prioriteiten vast. Wie beslist bijvoorbeeld dat er op Eerste Kerstdag niét gehandhaafd wordt?
3. Waar, wanneer en hoe vaak is er overleg tussen de leidinggevenden van de politie en leidinggevenden van de boa’s?
4. Uit diverse gesprekken blijkt dat de inzet van boa’s op andere gebieden plaatsvindt dan waar (vanuit de samenleving, de gemeenteraad) behoefte aan is. Zo is men per FTE ca. 176 uur aan opleidingen per jaar kwijt (dat is ongeveer 10% van hun inzet per jaar). Ook heeft SO team Verkeer de verplichting opgelegd om controles uit te voeren waar relatief veel uren in gaan zitten. Klopt deze inschatting van CDA Amersfoort en zo ja, waarom is het volgens het college noodzakelijk dat boa’s zoveel bijscholing krijgen?
5. Hoe ziet volgens het college een gemiddeld werkschema van een boa eruit; hoeveel van zijn werkweek is hij daadwerkelijk en effectief op straat?
6. Ons is ter ore gekomen dat de inzet in de nachtelijke uren een slurper van boa-uren is. Welk percentage van de totale capaciteit wordt hieraan gespendeerd?
7. Ons is gebleken dat de werkdruk bij de Bba’s hoog is. Hoe ziet het college dat? Welke pogingen heeft het college ondernomen om deze werkdruk te verlagen en de effectiviteit op straat te verhogen?
8. Goed opgeleide boa’s worden soms verleid over te stappen naar de politie of beter betalende banen in de beveiliging. Is dit in Amersfoort aan de orde, en zo ja, welke stappen heeft het college hiertegen genomen?
9. Uit gesprekken is CDA Amersfoort gebleken dat boa’s vaker op straat willen zijn dan nu mogelijk is. Een vaker gehoorde klacht is de te grote administratieve last. Ziet het college kansen om deze administratieve last te verminderen?
10. Ziet het college kans om in Regio Amersfoort-verband toe te werken naar samenwerking met de omliggende gemeenten. Bijvoorbeeld door de introductie van een flexpool?

Arie den Ouden (CDA)