MOTIE Prioritering projecten en weerstandsratio binnen de afgesproken bandbreedte is aangenomen!

Raadsvoorstel: Programmabegroting 2024 en meerjarenraming 2025-2027

De raad van de gemeente Amersfoort Overwegende dat:
a. De Programmabegroting 2024 en meerjarenraming 2025-2027 voor alle jaarschijven een negatief saldo van baten en lasten laat zien;
b. Weliswaar voor de jaren 2024 en 2025 sprake is van een structureel sluitende begroting, maar voor de jaren 2026 en 2027 niet meer;
c. De gemeente Amersfoort de komende jaren zal interen op het eigen vermogen en de weerstandsratio ziet zakken van 2,2 (in 2022) naar 1,0 (in 2027);
d. Er nog veel onzekerheden zijn als gevolg van vertraging in de realisatie van grondexploitaties en nog niet meegenomen ruimtelijke ontwikkelingen;
e. Er in heel Nederland al geruime tijd sprake is van een tekort aan capaciteit voor bijvoorbeeld de planning van projecten (ambtenaren, aannemers) en de uitvoering van projecten (aannemers, uitvoerders), waardoor vertragingen in de (planning van de) uitvoering reeds zichtbaar zijn en zullen blijven;
f. Ook de gemeente Amersfoort rekening moet houden met vertragingen van projecten als gevolg van netcongestie;
g. Het college bezig is met het uitzetten van denkrichtingen om te komen tot een structurele bezuiniging van 24 miljoen euro in 2027;
h. Deze denkrichtingen niet mogen leiden tot een weerstandsratio die onder de afgesproken 1,2 zakt;

Verzoekt het college:
1. Bij de zoekslag naar mogelijke bezuinigingen de raad voor de kadernota 2025 een overzicht van projecten met een relevante en/of financieel significante impact aan te leveren.
2. Aan te geven bij welke projecten capaciteitstekorten niet kunnen worden uitgesloten;
3. Per project de financiële, materiele en sociale/maatschappelijke consequenties in beeld te brengen.

Jan de van der Schueren CDA