De raad van de gemeente Amersfoort, overwegende dat:
a. een Omgevings Advies Raad (OAR) voor Wind-op-Isselt een nieuwe manier of methode is om omwonenden en belanghebbenden rond een vraagstuk al aan de voorkant (van een project) bij elkaar aan tafel te brengen;
b. een OAR vanuit het oogpunt van participatie daarom wordt toegejuicht;
c. de OAR uiteindelijk een omgevingsconvenant zal opleveren waarin de afspraken staan waar omwonenden en belanghebbenden het met elkaar over eens zijn;
d. het daarom van belang is dat zij dit convenant opstellen op basis van alle relevante informatie;
e. onder relevante informatie ook valt te verstaan: inzicht in de regeling rond vergoeding van planschade, uitkomsten van landelijke normen (naar verwachting eind 2023/begin 2024) voor windmolens, de richtlijnen van het Rijk over gezondheid van omwonenden van windmolens, en het onderzoek van het waterschap om te voldoen aan de nieuwe EU-zuiveringsregels;
f. ook de gemeenteraad en het college van B&W van Amersfoort de uitkomsten van deze onderzoeken, richtlijnen en adviezen niet naast zich neer mag en kan leggen;

verzoekt het college:
1. de onder overweging e genoemde informatie zo spoedig mogelijk bekend te stellen aan de in te stellen OAR;
2. de afspraken, adviezen en wensen in het op te stellen omgevingsconvenant niet eerder bekend te stellen dan nadat zeker is gesteld dat de OAR in de gelegenheid is geweest deze informatie in hun overwegingen om te komen tot een convenant mee te nemen.

Angeliek Noortman (CDA ) Joyce Huurman (VVD) Noëlle Sanders (Beter Amersfoort)
(Ivm afwezigheid woordvoering door Jan de van der Schueren)